Järnvägsräls med tillverkningsfel som gör att spåren spricker och faller isär, som borde ha bytts ut för mer än 20 år sen. Det är verkligheten SVT Nyheter kunde avslöja i går – om 120 mil räls på den svenska järnvägen.
Och i dag är reaktionerna många.
– Det är naturligtvis väldigt allvarligt. Spruckna spår är en säkerhetsrisk och säkerheten är för oss det allra viktigaste. Vi ser allvarligt på det här,säger Jan Kilström, vd för Green Cargo.
– Det får inte finnas risker, dels för våra lokförare men också för de som lever och bor i närheten.
”Fuskat med pengar”
Green Cargo lägger nu ansvaret på politikerna för den eftersatta järnvägen
– Det är väl ganska uppenbart att det här är ett politiskt ansvar i grunden. Att man under lång tid har haft ett eftersatt underhåll på järnvägen och på det viset fuskat med pengar, så det är ett politiskt ansvar, säger Jan Kilström
Den expertgrupp inom Trafikverket som larmat om de spruckna spåren menar att läget är akut och förordar snabba åtgärder med bland annat sänkt hastighet på spåren. Något som Green Cargo motsätter sig.
– Det urholkar konkurrenskraften och vår möjlighet att mäta oss med lastbilstrafiken. Det är också i förlängningen ett hot mot miljön att flytta ut frakterna på landsvägen. Järnvägstransporter är det bästa sättet att minska klimatpåverkan, säger Jan Kilström.
Hård kritik
Green Cargo är också mycket kritiskt till att Trafikverket hela tiden höjer avgifterna för att åka på spåren samtidigt som järnvägen är på väg att rasa ihop.
– Man måste få en koppling mellan avgifterna och standarden på järnvägen. Nu har vi under en lång tid sett mer och mer brister i järnvägen och samtidigt höjer man banavgifterna varje år. Senaste åren har avgifterna ökat nära tre gånger, säger Jan Kilström.