Förra året såldes sminkprodukter för fyra miljarder kronor i Sverige. De största summorna läggs på ögonsmink men allt mer satsas på nagelprodukter, skriver Dagens Nyheter.
Nagelprodukter storsäljare
Snabbväxaren inom sminket är nagelprodukter. Enligt siffror från Marketline står naglar för 10,9 procent av sminket vi köper.
Jenni Österlund, skandinavisk vd för franska kosmetikjätten Sephora bekräftar trenden.
– Nagel har ökat otroligt mycket under de fyra senaste åren. Nu börjar det plana ut, men ökar fortfarande med en till två procent om året.
Enligt Österlund är lack fortfarande storsäljaren, medan nagelvårdsprodukter växer.
– När helt plötsligt nageln är i fokus så syns den ju mer och då behöver den vård naturligtvis.
”En billig grej”
Enligt Anja Skeppe Grahn, skönhetsredaktör på Veckorevyn och Styleby har den massiva nageltrenden sin förklaring i att det är ett enkelt sätt att skapa sin egen stil.
– Det har varit en ganska lätt och billig grej att haka på. Många har använt sig av ett nagellack för att uttrycka sig själva och nästan skapa små konstverk på naglarna.
Detta har synts, bland annat på Instagram där kändisar och andra lagt ut bilder på konstfullt utsmyckade naglar.
Skönhetsföretag skapar behov
Anja Skeppe Grahn är övertygad om att sminkförsäljningen kommer att fortsätta öka.
– Vi är långt ifrån samma nivå som man ligger på internationellt. En genomsnittskvinna i Japan har kanske 15 produkter i sin vanliga dagliga rutin, medan man kanske har tre, fyra i Sverige.
Asien, i synnerhet Sydkorea, är den region man bör snegla på för de senaste skönhetstrenderna, anser Skeppe Grahn. Därifrån kommer exempelvis trenderna med BB-cream och CC-cream.
I framtiden tror hon att skönhetsföretagen kommer att fortsätta skapa behov för ytterligare produkter. Samtidigt kommer konsumenter att bli mer medvetna om vad produkterna innehåller.