För drygt fyra år sedan började svenska yrkeschaufförer att utbildas i hur man kan upptäcka människosmuggling. Och i dag, efter flera uppmärksammade flyktingtragedier, är människohandel ett aktuellt samtalsämne bland Transportarbetareförbundets 62.000 medlemmar.
– Bland annat får vi rapporter från våra kollegor i Italien, Grekland och de yttre gränsområdena. De berättar om vilka fruktansvärda tragedier som utspelas, säger Lars Lindgren, förbundsordförande i Transport.
Skärpt uppmärksamhet
– Vi uppmanar våra chaufförer att vara oerhört försiktiga. Så fort man ser något misstänkt ska man kontakta polis och tull.
Sedan tragedin i Österrike, då 71 döda flyktingar hittades i en övergiven lastbil, är nu uppmärksamheten runt om i Europa stor gällande misstänkta transporter och beställningar. Senast i går hittade österrikisk polis 24 unga afghanska migranter ihopträngda i en skåpbil.
– Ibland kan man titta vad som finns i lasten, ibland är lasten plomberad. Vi är vaksamma på konstiga epost- och leveransadresser, då ringer varningsklockorna direkt, säger Lars Lindgren.
Inga kända fall
Hittills finns inga kända fall i Sverige av människosmuggling via lastbilar och långtradare.
Tror du vi får uppleva, som i Österrike, att det kommer att finnas gömda människor i bilar även här hemma?
– Man ska aldrig säga aldrig, men jag hoppas verkligen att vi inte behöver se det, säger Lars Lindgren.