Peter och Birgitta Andersson tycker att det inte är sjysst att Telenor ändrar avtalsvillkoren på deras mobilabonnemang. Foto: Privat

De köpte fri mobilroaming – nu ändrar Telenor avtalet

Uppdaterad
Publicerad

När Telenor lanserade sitt abonnemang Frihet gick operatören ut stort med att man var först i Sverige med att slopa alla roamingavgifter i hela EU och EES. Ett år senare återinför Telenor avgifterna – och flera kunder känner sig nu lurade.

– Det är upprörande att man behandlar gamla trogna kunder så här uselt, säger pensionären Peter Andersson till SVT:s Plusredaktion.

Peter Andersson och frun Birgitta har gjort långa vinterresor i Europa under de senaste åren, och tecknade abonnemanget ”Frihet” när det lanserades av Telenor under 2016.

Abonnemanget innebar helt slopade roamingavgifter inom EU och EES. I marknadsföringen stod att kunden surfar, ringer, sms:ar och mms:ar utomlands till samma pris som i Sverige, utan någon tidsbegränsning. Peter och Birgitta tyckte att det lät som ett bra erbjudande och tecknade ett familjeabonnemang med 24 månaders bindningstid med Telenor. 

– Vi lockade flera i bekantskapskretsen att gå över till Telenor och abonnemanget ”Frihet”, säger Peter Andersson.  

Ändrar villkoren

Ett år senare ändrar Telenor villkoren för ”Frihet”. Abonnemanget har tidigare varit ett abonnemang med fri roaming inom EU/EES utan någon tidsbegränsning.  

Från den 15 juni så införs en tidsbegränsning för Telenors kunder. Om kunden använder mer är 50 procent av sin surfpott i EU/EES-länder under en fyramånadersperiod, så informeras kunden om att beteendet klassas som extrem användning. Om kunden fortsätter med användningen under två veckor, så kommer Telenor att debitera kunden för företagets roamingkostnader.

– Jag har förbundit mig att vara kund i två år och alla villkor var klara. Att ändra villkoren är inte ok, tycker jag, säger Peter Andersson. 

Enligt Post- och telestyrelsen (PTS) så måste abonnenten få ett meddelande om ändring i avtal minst en månad innan ändringen träder i kraft. Om abonnenten inte godkänner de nya villkoren har denne rätt att säga upp avtalet utan att drabbas av någon kostnad, avgift eller annan påföljd.  

Erbjuds avbryta avtalet

Telenor har erbjudit Peter Andersson att avsluta sitt ”Frihet”-abonnemang utan uppsägningstid och flytta över till en annan operatör. Peter vill dock helst behålla sitt gamla abonnemang med samma villkor, det vill säga fri roaming utan tidsbegränsningar.    

– Telenor erbjuder fortfarande abonnemanget ”Frihet” utan att ange några begränsningar i användning. Det tycker jag är lurendrejeri, säger Peter Andersson.

LÄS MER: Telenor: ”Alla svenska operatörer måste begränsa roamingen”

Fotnot: Tidigare kunde man tolka informationen i artikeln som att en kund inte får använda mobilen mer än 50 procent i utlandet med Telenors nya abonnemangsvillkor. Den informationen har ändrats.

Nya roamingregler

Den 15 juni träder nya EU-regler i kraft där roamingavgifter för slutkunden slopas. Men för operatörerna kvarstår kostnaden, och de riskerar därför att få minskade intäkter.

För att göra fri roaming möjligt har EU definierat regler för ”rättvis användning” av roaming.

Källa: Post- och telestyrelsen och Konsument Europa

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.