Foto: SVT

Fria tider: ”Okynnesbestridare som pratat ihop sig”

Uppdaterad
Publicerad

Fria tider hävdar att alla deras kunder medvetet har tecknat abonnemang med 14 dagars öppet köp och att kritiken mot företagets säljmetoder är obefogad.

Uppdatering: Sedan den här artikeln har Fria tider publicerat en längre version av det säljsamtal som Plusredaktionen har publicerat. Läs mer här.

SVT:s konsumentredaktion Plus rapporterar om konsumenter som ofrivilligt dragits in i avtal av telefonförsäljare från Fria tider, en sajt som ofta skriver kritiskt om invandring.

Telefonförsäljning

Widar Nord, publisher på Fria tider, säger att sajten redan har åtgärdat de brister i marknadsföringen som Konsumentverket har påpekat i ett tillsynsärende mot företaget.

Det handlar framför allt om ett oskäligt avtalsvillkor om ångerrätt, där Fria tider har skrivit att meddelandet till företaget måste innehålla en uttrycklig begäran om att utnyttja ångerrätten.

Widar Nord vill också förtydliga att Fria tider har slutat att använda uttrycket ”14 dagars helt öppet köp” i sina säljsamtal. Den formuleringen kan enligt honom missförstås av kunden som att man får 14 dagars ångerrätt och därefter 14 dagars öppet köp.

Backar inte från betalningskrav

Plusredaktionen har pratat med flera personer som har blivit uppringda av Fria tider och upplever att de bara har tackat ja till att få information via sms om sajtens betaltjänst. Men sedan har kunderna fått fakturor för en helårsprenumeration.

Lotta är en av de personer som har bestridit fakturan från Fria tider. Hennes ärende ligger just nu i tingsrätten, efter att hon bestridit fakturan även hos Kronofogden och Fria tider inte backar från kravet på att hon ska betala för prenumerationen.

– Kunden invände först att hon beställt med ångerrätt och utnyttjat ångerrätten via sms. Hon kunde dock inte uppge vem av oss hon sms:at, till vilket nummer hon sms:at eller när hon gjorde det. Vi vidhöll därför kravet på betalning av fakturan, säger Widar Nord.

Plusredaktionen: Går det att svara på det sms med länk som ni skickar till kunden?

– Det finns en länk till vår mejladress direkt i sms:et som man kan svara till. Tekniken tillåter tyvärr inte att man svarar direkt på sms:et i nuläget.

”Okynnesbestridare”

Hur kommer det sig att så många har missuppfattat era säljare?

– Jag tror inte att de gjort det, säger Widar Nord. 

– Av inspelningarna som Konsumentverket begärt från oss och av vår egen utredning framgår att anmälarna medvetet köpt en tjänst med 14 dagars öppet köp och att anmälningarna är obefogade. Varför så många anmält samma sak beror på att flera okynnesbestridare pratat ihop sig på Flashback och Facebook.

Hur tydliga är ni när era avtal ingås via telefon?

– Vi är medvetna om de generella problemen med telefonförsäljning i Sverige och använder därför inte externa callcenter, utan svarar själva för kvaliteten och tydligheten i samtalen. Jag tycker att vi lyckas bra med detta.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Telefonförsäljning

Mer i ämnet