Foto: Marcus Ericsson, TT

Konsumentombudsmannen: ”Tre års bindningstid är oskäligt”

Uppdaterad
Publicerad

Flera gym binder upp konsumenter i orimligt långa avtal. Det menar Konsumentombudsmannen som nu tar frågan till domstol.

Konsumentombudsmannen (KO) anser att bindningstider hos gym på över ett år är oskäligt. Därför väljer man nu att stämma ett gym som erbjuder upp till tre års bindningstid, för att få saken avgjord i domstol.

– Som konsument kan du ha hur tusen olika skäl till att inte tvingas vara bunden så länge, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentombudsmannen.

– Till exempel om du får förändrade ekonomiska förhållanden kan det bli jättedyrt att vara bunden så länge till en hög månadsavgift för träning. Du kan också bli sjuk, eller helt enkelt vilja byta träningsform.

”Gynnar inte konsumenten”

Enligt Carolina Andersson hävdar det stämda gymmet att de har långa bindningstider för att täcka sina kostnader och att det är bra för folkhälsan att konsumenter tecknar långa avtal eftersom det då funkar som en motivation för att fortsätta träna.

– KO anser dock att det här bara gynnar gymmen och inte konsumenten, säger Carolina Andersson.

Just nu pågår skriftväxling mellan KO och gymmet och troligtvis sker huvudförhandling i domstol till hösten.

SVT:s konsumentredaktion Plus har granskat ett annat gym, World Class Västerås, som fått ta emot klagomål från flera konsumenter som känner sig påtvingade långa avtal med bindningstid på upp till tre år.

LÄS MER: Jali blev bunden till tre års träning

LÄS OCKSÅ: Gymmet: ”Ett avtal är ett avtal”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.