– Det största problemet med detta är att jag har tre pojkar som vill se på tv och det funkar aldrig, säger Peter Hansen till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Tv-bilden fryser och hoppar fram och tillbaka, för att sedan börja om och spela upp samma sekvens igen hemma hos familjen Hansen. Trots att familjen kontaktat Boxer ett tjugotal gånger och förklarat sitt problem lyckas företaget inte hjälpa dem.
Ville bryta avtalet – fick ny box
När familjen Hansen till slut önskade att reklamera tjänsten fick familjen istället en ny box. Förhoppningen var att det nu skulle fungera bättre men problemen kvarstod.
– Råden jag har fått har varit att jag ska ändra några inställningar, eller fabriksåterställa boxen ”så ska det nog funka bättre”. Till slut ger man ju upp när man inte får någon hjälp, säger Peter Hansen.
Sen september 2016 har familjen Hansen betalat närmare 10 000 kronor till Boxer för en tjänst som delvis inte funkat som den ska. I kontakten med kundtjänsten har Peter också försökt få kompensation för den tid som familjen inte har kunnat se på tv. Enligt Peter har företaget också vägrat att bryta avtalet.
Medger problem
Anders Lycke, kundservicechef på Boxer, medger att det varit problem med tjänsten. I samband med en uppdatering drabbades Boxers tv-kunder av tekniska problem. Problem ska enligt företaget vara löst sedan en månad tillbaka, men trots det fungerar tjänsten fortfarande inte fläckfritt.
– Så sent som in lördags frös bilden under Eurovision-finalen, säger Peter Hansen till Plusredaktionen.
Enligt Boxer är det cirka tre procent av företagets kunder som har berörts av problemet, som ska ha pågått under ett par veckor. Frågan om kompensation till de kunder som drabbats avgörs enligt Anders Lycke individuellt, där man ser till hur stort problemet har varit.
– Men vi beklagar Peters problem. Så här lång tid ska det inte ta att hitta en lösning, säger Anders Lycke.
Peter kompenseras – efter Plus granskning
Efter att Plusredaktionen kontaktat Boxer har företaget ring upp Peter Hansen och erbjudit honom att bryta avtalet och en ekonomisk kompensation på drygt 2 000 kronor.
Se mer om konsumenternas problem med tv-abonnemang i Plus i SVT Play.
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion ska granska? Tipsa oss här.