Viasat menar att bolagets avtal är skäliga. Foto: TT

Viasat: ”Våra villkor är tydliga”

Uppdaterad
Publicerad

Viasat tycker att företaget följer gällande bestämmelser om avtalstid, och kommer att titta vidare på vad som hänt i dialogen med paret Lindqvist i Karlskrona.

Karin och Stig Lindqvist sitter fast i ett 30 månader långt tv-abonnemang med Viasat. Nu känner de sig lurade av företagets säljare och kontaktade därför SVT:s konsumentredaktion Plus.

LÄS MER: ”Säljarna ljög oss rakt i ansiktet”

– Våra villkor är tydliga och det framgår också tydligt i avtalet du skriver på som kund, säger Susanne Nylén, presschef för MTG Sverige och presstalesperson för Viasat Sverige.

– Om vi varit otydliga i denna enskilda kunddialog kommer vi givetvis att titta vidare på det för att förstå vad som hänt och kontakta paret för att åtgärda detta.

Plusredaktionen: Är inte Viasats säljare skyldiga att vara tydliga med information om bindningstid i samband med att avtal skrivs med kunderna?

– Vår ambition är att alltid vara tydliga och vi utbildar vår säljkår kring uppsägnings- och bindningstider. Det är svårt att avgöra om vi brustit i kommunikationen i samtal med det här paret, men det framgår tydligt i avtalet som de skriver på att de förbinder sig till en viss period, säger Susanne Nylén.

– Anledningen till bindningstiden är bland annat att kunna erbjuda frimånader på kanalpaket och rabatterade priser på hårdvara vilket främjar konkurrens och ger bättre villkor för kunderna.

LÄS MER: Post- och telestyrelsen: ”Viasats abonnemang olagliga”

Post- och telestyrelsen (PTS) anser att Viasats abonnemang med långa, inledande avtalstider på 27-30 månader strider mot lagen. Hur vill Viasat kommentera det?

– Vi har mottagit PTS underrättelse. Vi anser att vi tillämpar en bindningstid enligt gällande bestämmelser men det är självklart att vi kommer gå igenom detta och återkomma med ett svar till PTS inom den utsatta tiden, säger Susanne Nylén.

Uppdatering: Plus kontaktade Viasat med paret Lindqvists berättelse på fredagen. På fredagseftermiddagen kontaktade personal från Viasat makarna Lindqvist igen och kom överens med dem om att de får avsluta abonnemanget med Viasat utan extra kostnader och utan att bindningstiden träder i kraft, redan i månadsskiftet september/oktober.

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.