Jimmy Bäckström visste på förhand att det skulle bli en lång resa eftersom det gjordes ett planerat banarbete mellan Hässleholm och Karlskrona. När han började sin resa löd beskedet att ersättningsbussen skulle vara i Ronneby klockan 00:44.
– Detta var det sista tåget för dagen. Resan till Hässleholm gick bra och vi passagerare hänvisades till ersättningsbussarnas hållplats. Här kan man nog säga att problemen började uppstå för oss, berättar Jimmy Bäckström.
I Hässleholm fick de olika besked om var och hur ersättningsbussarna skulle gå till Kristianstad. Och väl i Kristianstad så hade ersättningsbussen till Karlskrona redan gått. Och nästa buss gick först två timmar senare.
– Resan mot Karlskrona tog lång tid. Chauffören var inte van vid sträckan. Vid ett tillfälle kör ersättningsbussen fel och sen måste den köra den gamla vägen mot Ronneby, då E22:an var under arbete, säger Jimmy Bäckström.
När han äntligen kom fram till tågstationen i Ronneby var klockan 4:03 och han var tre timmar och tjugo minuter försenad.
Förseningen värd tio kronor
Han skrev till Skånetrafiken för att få kompensation för den långa förseningen.
Och han fick ersättning – på tio kronor.
– Det är komiskt, jag skrattade mest. Inte mer än så. Sedan tog jag kontakt med Skånetrafiken för att höra att det stämde. Personen jag talade med berättade att de hade en ny uträkningsmodell sedan den 1 juli 2017. Hon räknade på nytt ut om siffran stämde och ja, det gjorde den.
– Istället för att använda värdebeviset, har jag valt att rama in den som en påminnelse om händelsen. För övrigt, ramen kostade mer än värdebevisets värde, femton kronor.
Enligt Susanne Jönsson, områdeschef på Skånetrafikens kundtjänst, är det nya regler från den 1 juli som ligger till grund ersättningsnivåerna.
– Har du ett periodkort så baseras ersättningen på ett snitt utifrån vad varje resa har kostat.