Ett avtal mellan Karlshamn och ryska gasbolaget Gazprom om lagring av rör skulle innebära ökad fartygstrafik för nära viktiga försvarsanläggningar. Så har regeringens argument mot ett avtal sett ut. Men det är argument som Karlshamns kommun inte tycker håller.
– Vi har 700 fartygsanlöp per år i hamnen, och det ökar mellan 10-12 procent varje år, oberoende av Nord stream. Om avtalet är ett problem för att det ökar fartygsrörelserna i området, hur ser vi då på den fartygstrafik som kommer öka ändå? frågar sig Per-Ola Mattsson (S), kommunalråd i Karlshamn.
Hårddrar man regeringens och försvarets resonemang borde det ställa till det för fler hamnar som ligger nära försvarets anläggningar, anser han.
– I så fall borde även till exempel Stockholms hamn beröras.
Regeringen talar inte klarspråk
Per-Ola Mattsson (S) tycker att regeringen borde tala klarspråk om det i själva verket handlar om att man inte vill se en affär med just det ryska bolaget Gazprom, som är huvudägare i Nord Stream.
– Är det företaget det handlar om så kan vi i alla fall isolera problemet. Då får vi säga att vi inte gör affärer med den koncernen. Men då kan inte heller någon annan hamn i Sverige ta emot de här rören, säger han.
Extra insatt möte
På måndag åker kommundirektören och hamndirektören till ett extra insatt möte med tjänstemän på regeringskansliet för att får svar på de frågor man inte tycker sig ha fått svar på. Det innebär att det planerade mötet med regeringen den 18 januari skjuts fram, åtminstone en vecka.
– Det är fortfarande en del frågor vi behöver räta ut. Den här affären är viktig för Karlshamn, men än viktigare är regeringens syn på utvecklingen av Sveriges hamnar och svensk sjöfart, säger Per-Ola Mattsson (S).