– Det var jätteroligt men det var svårt att trumma i rätt takt, berättar Rawan Muhammad som går i Montessoriklass 5 och just deltagit i trumlektionen.
Klasskompisen Emran Dzanic fyller ivrigt i:
– Det var roligt. Vi fick lära oss att trumma och att spela i takt, utvecklar han.
I Sunnandalskolans aula ljuder det dova basgångar varje fredag då årskurs 5 och 6 deltar i projektet ”Trumman talar alla språk”.
Glädje utan ord
Ett projekt som vill ge förutsättningar för kommunikation även då man inte kan använda sig av ord.
– Syftet är i första hand att sprida glädje. När man gör musik behöver man inte prata man kan spela, bara följa med och försöka härma takten. Därför heter projektet ”Trumman pratar alla språk”, förklarar slagverkspedagogen Francisc Nagy-Björn.
Vad är det ni har fått lära er?
– Att spela i takt och trumma men mest att prata med trummor, trummiska, säger Emran Dzanic med ett leende.
– Det är ett språk som alla kan tala, det är som musik. Genom trummiskan kan man prata med någon som kommer från Afrika, berättar Rawan Muhammad.
75 barn lär sig ”trummiska”
Under höstterminen kommer 75 barn få lära sig trummiska och under vårterminen får ytterligare 30 elever chansen att lära sig det musikaliska språket. Förhoppningen är att projektet ska växa, så alla elever i Karlskrona kommun ska få lära sig musikens universella språk.
– Förhoppningen är att alla 5:or och 6:or ska få testa på för vi vill täcka in alla skolor i hela kommunen. Det här är en börja så kanske det sprider sig nedåt och uppåt i åldrarna, säger Francisc Nagy-Björn.