Det framgår av den haverirapport som nu har färdigställts av Statens Haverikommission och dess polska motsvarighet, State Marine Accident Investigation Commission (SMAIC).
Branden startade i en kabin på den polska båtens entrévåning och spred sig sedan snabbt. Tre besättningsmän lyckades undkomma, medan fyra som befann sig i sina kabiner på undervåningen avled. Efter en lång utredning visar det sig nu att branden troligtvis startade av att en sänglampa hade varit tänd för nära en madrass eller ett tygstycke. Värmen från lampan hade fått madrassen att antända, och den spred sig sedan snabbt i det brandfarliga materialet i kabinerna.
– Det är något av den troligaste förklaringen, att det skulle ha legat en servett eller något tygstycke som hamnat på sänglampan och antänts. Men det har inte gått att utesluta andra brandorsaker, eller egentligen ens exakt var i kabinen branden startade, säger Jörgen Zachau, utredningsledare på Statens Haverikommission.
Dog av brandröken
De fyra besättningsmännen som befann sig på nedervåningen dog av den giftiga brandröken – enligt utredningen ska det ha varit ett snabbt förlopp.
– Vi pratar inte ens om en minut, de har blivit väldigt snabbt överraskade av den giftiga röken.
Utrustning fungerade inte
Synpunkter har även förts fram på Räddningstjänstens agerande vid branden. Räddningstjänsten var inte vana vid att arbeta på fartyg, och dessutom fungerade inte deras utrustning.
– Det handlade om en så kallad skärsläckare, som kan ta sig igenom väggar och tak för att öppna upp så elden kan bekämpas. Den fungerade inte, och hade den gjort det hade det varit lättare att släcka. Men nu har räddningstjänsten själva köpt in en ny skärsläckare, och dessutom startat ett program för att lära sig hantera fartygsbränder bättre, säger Jörgen Zachau.
Han är dock noga med att poängtera att de fyra besättningsmännen ändå inte hade gått att rädda.
Räddningschefen Melissa Millbourn menar dock att synpunkterna på skärsläckaren är missvisande.
Föreslår förbättring av regelverket
Den polska motsvarigheten till Statens Haverikommission (SMAIC) föreslår även att regelverket för äldre båtar ska förbättras.
– Den här båten var byggd på 60-talet och inte uppdaterad efter de nyare reglerna. Nu föreslår den polska delen av utredningen att man ska förbättra regelverket för gamla fartyg, då ett modernt inte är lika känsligt i brandhänseende, säger Jörgen Zachau.