Det här ångloket från Statens Järnvägar av modellen Littera B och byggt av Stig Bergström var ett av de tåg som ställdes ut i Lyckeby. Foto: Håkan Nilsson

Entusiasternas tåg och miljöer från en svunnen tid

Uppdaterad
Publicerad

Tågentusiaster från hela landet hade under lördagen samlats i Lyckeby i Blekinge för att visa upp sina modeller och tåg.

Håkan Nilsson från Rödeby var en av de som arrangerade träffen, som även var öppen för allmänheten.

– Det har varit trångt och jag är förvånad över att det kommit så mycket folk. Särskilt roligt att det varit så många barnfamiljer på plats.

När SVT Nyheter når Håkan Nilsson är det femtiotal besökare på plats men han har svårt att uppskatta hur många som totalt kommit och gått under dagen.

Vad är då tjusningen med att hålla på med modelljärnvägar?

– Det är kreativt. Man får bygga, måla och hålla på med elektronik. Det finns ju de som är intresserade av att i i första hand köra tåg men för mig och många andra som håller på med det här det roligaste att bygga modeller och landskap.

Flera av utställarna i Lyckeby medborgarhus kommer från Skåne, Blekinge eller Småland medan andra rest lite längre.

– Vi lockar faktiskt tågnördar från hela landet, även från norr, säger Håkan Nilsson.

Kontakt med tågintresserade över hela världen

Håkan Nilsson ingår i ett nätverk av entusiaster här i Sverige som träffas när de får tillfälle. Via datorn kan han dock hålla kontakt med likasinnade över hela världen.

– Precis som för många andra har internet öppnat upp helt nya möjligheter för oss som är intresserade av tåg. Jag kan idag söka mig till forum där jag kan diskutera tåg med människor i till exempel Australien eller Sydamerika.

Även när det gäller handeln med tåg och tågdelar har e-handeln öppnat upp stora möjligheter som inte fanns förr.

Tågbanan åkte in i förrådet

Själv har Håkan Nilsson varit intresserad av tåg sedan han var liten.

– Mina föräldrar köpte en tågbana redan när jag var två år. Där startade mitt intresse. Sedan höll jag på upp till 12-13 årsåldern, berättar han.

Där tog annat över, inte minst intresset för tjejer. Tågbanan åkte ner i källaren och där fick den stå, ett bra tag.

– Men när jag fyllt 35 kom jag i kontakt med vänner som höll på med tåg. Intresset vaknade till liv igen och jag plockade fram lådorna med tåg från källlaren igen.

Hög medelålder bland entusiasterna

Medelåldern bland dem som ingår i Håkan Nilssons nätverk av tågintresserade ligger kring 55, Håkan själv är 46 och tillhör de yngre. Det är svårt att få de riktigt unga intresserade.

– Egentligen är det konstigt att inte fler unga håller på. Kanske är det så att vi som idag är i min ålder exponerades för tåg på ett helt annat sätt när vi var unga. Tåg var något speciellt på ett helt annat sätt än vad som är fallet idag. Kanske är det det som satt sina spår, säger Håkan Nilsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.