Långa köer under morgonen vid infarten till Karlskrona. Foto: SVT

Trafikkaos kring ombyggnaden av Pottholmen

Publicerad

Köbildning, arga bilister och en salig röra. Kritiken är ibland hård mot arbetet kring ombyggnaden av Pottholmen i Karlskrona. Men projektledaren menar att alla kommer tycka det är värt det om 6-7 år.

En ny stadsdel i Karlskrona, planerad i mer än ett decennium, börjar nu ta form – åtminstone längs marken.

– Vi ligger bra till och är i fas med tidsplanen. Vi satte in extra resurser innan jul så vi fick klart grovasfalten på Järnvägstorget, så trafiken kunde flyta på så bra det gick.

En ny stadsdel i Karlskrona börjar ta form. Foto: Cecilia Ahle

”Vi har förlorat kunder”

Men det är just trafiken, eller trafikkaoset som många vi möter säger, som har varit ett stort samtalsämne. Ända sedan före sommaren ifjol har ombyggnaden påverkat trafiken och de enda in- och utfartslederna till Trossö har i perioder skapat långa, ringlande köer i rusningstrafik.  Daut Dervishaj är taxichaufför och han har hunnit bli riktigt irriterad av att sitta i kö minst en och en halvtimme per dag.

– Vi kör i många stora städer där de bygger, men här i Karlskrona är det sämst. Det är fruktansvärt att sitta i köerna och vi har förlorat kunder.

Men för att man ska kunna utveckla en stad måste man ju bygga om, har du ändå förståelse för det?

– Ja, det är klart, vi är inte från en annan planet. Men de måste också respektera de som måste använda vägarna, säger Daut Dervishaj.

”Karlskrona är en väldigt speciell stad”

Madeleine Sjögran bor i Larum och bilpendlar till centrum, men hon vill inte köra i centrala Karlskrona just nu. Det får henne sambo göra istället.

– Det är för rörigt just nu. Vi brukar dessutom sitta fast i kö utifrån stan vid fyra-fem snåret. Då är det köer ända uppe från Drottninggatan och man får lägga på 20-30 minuter varje dag på resvägen, säger hon.

Projektledare Anders Jaryd beklagar att det i perioder har varit stökigt och långa köer, speciellt tiden efter trettonhelgen.

– Karlskrona är en väldigt speciell stad. Normalt har en stad flera infarter, men här trattas all trafik igenom. Då blir det stökigt när man är och arbetar inom det området.

Hade ni kunnat göra på ett annat sätt?

– Nej, säger Anders Jaryd.

Så här kommer det att se ut när det är klart. Foto: White

En modern stadsdel

I april ska mer trafik släppas på och i juni kan bilpendlarna och karlskroniterna pusta ut – då är det normalläge igen trafikmässigt. Bygget rullar på och snart kommer det första kvarteret börja byggas upp med 95 av runt 900 lägenheter som är planerade för Pottholmen.

– Om två år är de helt färdigställa. Första tiden kommer det bara vara markarbetet, men sen till sommaren ser vi hur huset reser sig. Då kommer vi också bygga ihop Järnvägstorget, gatan förbi polishuset och Blekingegatan.

För många är det kanske lite svårt att föreställa sig just nu om hur det kommer se ut om 6-7 år när etapp ett av två är helt färdigt. Anders Jaryd, projektledare, ger sig ändå på ett försök att måla upp den nya stadsdelen.

– Då kommer det se ut som en modern stadsdel med fantastiska miljöer. Det kommer vara grönt och inbjudande med flera parker, restauranger och fik. Dessutom en härligt strandpromenad längs borgmästarfjärden.

Tror du att karlskroniterna och bilpendlarna kommer tycka det är värt att ha stått i kö i ett år för det?

– Det är jag helt säker på, säger Anders Jaryd.

Karlskroniten Karin Tollertz håller med.

– Ja, vill man ha utveckling så blir det ju såhär. Då får man stå ut med lite röra, säger hon.

Om cirka sex-sju år kommer bygget att vara klart. Foto: White

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.