Blekingetrafiken önskar bland annat att Trafikverket ska trädsäkra kustbanan, sträckan mellan Karlskrona och Kristianstad som ofta får stoppas när ett oväder närmar sig eftersom spårområdet inte är röjt från träd tjugo meter från spåret, vilket många andra tågbanor är.
I den preliminära men inte fastställda underhållsplanen finns Blekinges kustbana med, men inte under de närmaste fyra åren.
– Då finns inget underhåll planerat, säger Kenneth Fridolin som är trafikledningschef på Trafikverket.
Han håller med om att mer underhåll behövs och påpekar att det är en ekonomisk fråga. Staten har lovat extra pengar till järnvägsunderhåll från 2019, men om Blekinge gynnas av detta vet Trafikverket inte än.
Däremot pågår ett arbete för att minska spårspringet som orsakar många förseningar.
– Det är ett stort problem som vi kämpar mot tillsammans med trafikbolagen. Vi har lagt mycket kraft på att stängsla in runt spåren för att förhindra detta men nu kör vi också en informationskampanj för att få folk att sluta med detta. Kunde detta undvikas skulle vi slippa många förseningar, säger Kenneth Fridolin.