Problemet är att det är dåligt med laddmöjligheter i flera av kommunerna längs vägen. Till exempel Vansbro är ett av de svarta hålen.
Trots att Vansbro kommun just i dagarna skaffat en laddbar hybridbil, så finns det inga snabba laddare någonstans i hela kommunen. Kommunens egna, nyinköpta bil får laddas i ett vanligt motorvärmaruttag. Det tar en halv dag.
Och för den som är på resa med elbil är det ett ganska stort svart hål på kartan mellan fjällvärlden som redan har ganska gott om laddare och de andra kommunerna söder om Siljan där laddmöjligheterna också är goda. Inte många vågar ta språnget över den svarta zonen i dag. Men det blir gradvis bättre. Kommunchefen i Vansbro försvarar sig med att en riktig snabbladdare är på gång där snart.
– Vi har i mars lämnat in en ansökan till Klimatklivet på Naturvårdsverket om att få ett bidrag till de fyra laddare som vi planerar att sätta upp inom kommunen. Sen har vi också planerat laddare för kommunens egna elbilar, säger kommunchefen Oscar Fredriksson.
– Men vi har inte fått något svar än från Naturvårdsverket.
Bättring är på gång i alla fall?
– Ja, så mycket kan jag lova! säger Oscar Fredriksson.
Klimatklivet är ett initiativ från regeringen för att få till en utbyggnad av laddningsmöjligheterna för elbilar. Detta i sin tur är en del på vägen mot regeringens mål med en fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Klimatklivet har fått många ansökningar och beslut fattas bara några enstaka gånger om året, då för ganska många kommuner på en gång. Under hösten är det rimligt att Vansbro får sitt besked och sina pengar.
Än så länge är dock Vansbro en propp i systemet för den som vill åka elektriskt. Trots det så menar kommunchefen att elbilar hör framtiden till. Kommunen planerar att skaffa ännu fler elfordon.
– Idag har vi ju den här laddhybriden i vår bilpool, och vi har även en helt elektrisk bil, och vi har tänkt att på sikt byta ut hela vår bilpark mot elbilar eller laddhybrider, beroende på vad vi bedömer bäst för våra behov, säger Oscar Fredriksson.