Förbundet glömde O-ringen

Uppdaterad
Publicerad

I helgen inleds O-ringen i Sälen, som lockar drygt 17.400 anmälda. En tävling som betyder mycket för sporten. Men bland arrangörerna finns besvikelse över bristande engagemang från ägarna Svenska orienteringsförbundet.

– Jag reagerade när vi inte nämns i deras nyhetsbrev, säger Jimmy Birklin, generalsekreterare för O-ringen 2016.

I somras skickade Susanne Söderholm, förbundschef på Svenska orienteringsförbundet, ut ett nyhetsbrev som informerade om läget inom svensk orientering. Nyhetsbrevet innehöll bland annat aktuell information om antalet orienterare i landet, om stundande VM i Strömstad, plus övrig orienteringsfakta.

”Det är konstigt”

Men inget om O-ringen, som ägs av Svenska orienteringsförbundet och är motorn inom svensk orientering. Även tidigare nyhetsbrev har varit fritt från O-ringen. Detta har skapat reaktioner i orienteringsleden. En av dem är Jimmy Birklin, som leder arbetet inför årets upplaga i Sälen:

– Det är konstigt att ägarna inte skriver något om O-ringen som är flaggskeppet inom svensk orientering. Jag blev förundrad och reagerade direkt.

Henrik Boström, vd för O-ringen, är inne på samma linje:

– Det är synd och lite bakvänt att inte ta upp evenemanget i nyhetsbrevet. Förutom det stort ekonomiska tillskottet från O-ringen har det visat sig att 50 procent av nya orienterare kommer via evenemanget.

Förstod inte vilket symbolvärde det hade

Susanne Söderholm svarar:

– Oj, jag förstod inte vilket symbolvärde det hade varit om jag skulle ta med O-ringen i mina nyhetsbrev. Tänkte att O-ringen har själv ett bra kommunikationsarbete. Självklart ska det bli bättring i framtiden. Det är en viktig tävling för oss.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.