Erland Grundberg, går genom resecentrum i Borlänge, en buss syns i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur ska höjda priser få fler att åka kollektivt? Förvaltningschefen om hur man vill förbättra kollektivtrafiken i Dalarna. Foto: Johan Lundahl/SVT

Nya zoner och mer övervakning – så ska kollektivtrafiken i Dalarna bli bättre

Uppdaterad
Publicerad

Bättre tidtabeller, zonindelning och mer övervakning. Det är några av de 34 punkter som Dalatrafik, tillsammans med kommuner och trafikföretag tagit fram för skapa en bättre kollektivtrafik.

Undersökningen ”Kollektivtrafikbarometern” har visat att resenärernas och allmänhetens kundnöjdhet i Dalarna är låg jämfört med andra delar av Sverige.

– Det är olyckligt, men nu vill vi verkligen göra ett stort jobb som ska leda till något bättre. Får vi de här punkterna på plats, så tror jag också att alla kommer att ge ett bättre betyg till kollektivtrafiken i Dalarna, säger Erland Grundberg, chef för kollektivtrafikförvaltningen i Region Dalarna.

Ska bli enklare att resa

Enligt Dalatrafik ska det bli enklare att resa och punktligheten ska bli bättre genom de 34 åtgärder som nu tagits fram. Tidtabeller, zonindelning och principen för biljettpriserna ska vara lättare att förstå.

Arbetet med att genomföra åtgärderna startar redan nu under hösten 2023.

En av punkterna är att alla turer i stadstrafiken ska ha 90 procents punktlighet.

– 100 procent är svårt att uppnå, det når ingen region, men däremot vill vi ha så hög träffsäkerhet som möjligt. Där har vi ett jobb att göra, vi ligger nog inte ens på 80 procent idag, säger Erland Grundberg.

Vad kommer det att kosta?

– Det ska vara kostnadsneutralt. Vi har en budget som vi behöver hålla och det är ett tufft ekonomiskt läge i regionen. Vi måste hellre titta på om vi kan flytta trafik från där vi har ett svagt resande till där vi har ett större behov, säger Grundberg.

Kollektivtrafikbarometern 2022

Kunders nöjdhet med senaste resan med kollektivtrafikbolaget per samtliga regioner år 2022:

Region Västerbotten – 72%

Region Värmland – 72%

Region Blekinge – 70%

Region Östergötland – 70%

Region Norrbotten – 68%

Region Gävleborg – 67%

Region Kalmar län – 65%

Region Jämtland Härjedalen – 64%

Region Kronoberg – 62%

Region Västmanland – 62%

Region Halland – 60%

Region Skåne – 60%

Region Stockholm – 59%

Region Jönköpings län – 59%

Region Västernorrland – 57%

Region Örebro län – 57%

Region Uppsala – 56%

Region Dalarna – 56%

Västra Götalandsregionen – 56%

Region Gotland – 38%

Källa: Kollektivtrafikbarometern

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.