Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Colin, Stella och John gillar att ha rörelsepaus. Foto: Barbro Sellin SVT

John från Lillboskolan i Edsbyn: ”Jag blir liksom glad i kroppen”

Uppdaterad
Publicerad

På Lillboskolan i Edsbyn satsar man på rörelsepaus för eleverna. Det skapar arbetsro i klassrummet och ger energi till barnen.

Pedagogerna på Lilleboskolan har gjort studiebesök till Öregrunds skola för att se hur de jobbar med ”rörelseskola”. Där har rörelse blivit en naturlig del i skolan och fritidshemmet.

Förbättra folkhälsan

Rörelsesatsning i skolan är ett regeringsuppdrag som leds av Riksidrottsförbundet och som syftar till att förbättra folkhälsan, välbefinnandet och skolresultaten.

– Om barnen tar några minuters rörelse, får sträcka på sig eller hoppa. Så tycker jag att eleverna lugnar sig och orkar längre, berättar Christina Hagardson, pedagog.

Christina Hagardson arbetar som pedagog på Lilleboskolan. Foto: Barbro Sellin SVT

Lustfyllt för eleverna

På Lillboskolan har eleverna närhet till utemiljön med bland annat uteklassrum och skog. Tack vare studiebesöket såg personalen fler möjligheter och fick fler ideér kring hur de kan arbeta vidare med skolgårdsmiljön för att göra den mer stimulerande och lustfylld för eleverna.

– När vi har lektion och inte kan sitta stilla, så får vi ha rörelsepauser, berättar eleven Colin Söder.

Eleverna Colin Söder, John Friberg och Stella Embretzen går i årskurs 2. De gillar att få röra på sig. Foto: Barbro Sellin SVT

Få kränkningsanmälningar

På Öregrunds skola berättade pedagogerna för personalen på Lilleboskolan att det är större arbetsro i klassrummen nu, vilket ökar möjligheten att få lära sig så mycket som möjligt, och kränkningsanmälningarna är få. Arbetsmodellen har uppmärksammats av andra skolor som också arbetar med förbättrad arbetsro och trygghet för eleverna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.