Nytt järnvägsspår klyver industriområdet

Uppdaterad
Publicerad

Vid årsskiftet börjar bygget av ett nytt järnvägsspår som kommer att dela industriområdet Näringen i Gävle mitt itu.

Oron är stor bland de över 150 företag och fastighetsägare som finns på industriområdet idag.

– Det är inte klart än hur mycket vi behöver krympa fastigheten på grund av säkerhetsföreskrifterna eftersom den nya järnvägen blir elektrifierad, säger Jonas Alm, ordförande i Näringens företagarförening.

Turerna har pågått i flera år kring byggandet av det nya spåret mellan Gävle hamn och industriområdet Näringen. Men efter årsskiftet är det meningen att allt ska komma igång. Ett bygge som har en budget på 330 miljoner och som under den flera år långa byggtiden kommer att påverka de över 150 företag och fastighets ägare som finns på Näringen.

– Vi har levt i ett vaccuum här på Näringen. Vi har vetat att ett spår kommer, men inte var och när. Det som påverkar oss nu är hur det kommer bli under byggtiden, säger Jonas Alm.

Anledningen att man göra det här stora ingreppet är att Gävle hamn expanderar och hela den befintliga sträckan ut till Fredriksskans ska elektrifieras. Dessutom byggs en två kilometer långt s-formad bana som kommer att förenkla för alla godstransporter ut till hamnen.

– Idag får man göra lokvändningar som är väldigt tidskrävande. Man räknar med att tjäna in mellan 30 och 45 minuter på varje transport, säger Per-Erik Welker, trafikverkets projektledare.

Men för att göra den här tidsvinsten har man under hela tiotalet löst in fastigheter och flyttat hus. Och för att kunna bygga den stora tågbron över den hårt trafikerade Strömsbrovägen kommer man att vara tvungen att riva flera fastigheter, bland annat Bravidas och Riksbyggens lokaler.

– Vi måste flytta hela vår verksamhet. Självklart finns det funderingar här i huset kring hur vi kommer påverkas, säger Anna Axelsson Lundberg, områdeschef för riksbyggen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.