Barnpsykolog: Ta barnens oro för clowner på allvar

Uppdaterad
Publicerad

Lyssna på ditt barn om utan att älta det för mycket. Det är rådet som barnpyskologen Markus Andersson ger föräldrar till barn som oroas av alla clownrykten just nu.

Markus Andersson är forskare och psykolog på barn- och ungdomspsyk i Halland.

Han vill inte överdriva den påverkan clownfenomenet kan ha på barn, utan betonar att de allra flesta med största sannolikhet går igenom detta utan att må dåligt överhuvudtaget.

Och några men på sikt för barnen tror han inte alls att det är tal om.

– Men så finns det en liten grupp barn, som är känsliga och oroliga. Där fastnar sådana här saker, och kan kanske få till följd att man till exempel inte vågar gå ut, säger han.

Problem på skolor

De senaste veckorna har det på sina håll blivit en ren hysteri kring rykten och inlägg i sociala medier om att personer klär ut sig och går runt i läskiga clownmasker.

På flera halländska skolor som SVT Nyheter Halland varit i kontakt med upplever man den här hysterin som ett problem. En del barn är oroliga och uppskrämda och tycker sig se clownfigurer som inte finns.

Vi har rapporterat om Andersbergsskolan i Halmstad där personal gått ut i brev till alla vårdnadshavare och vädjat om hjälp med att lugna ner stämningen.

Vad ska man som förälder göra om man har ett oroligt barn?

– Nummer ett är att lyssna ordentligt på barnen, ta reda på vad barnet vet om clownerna och ta deras oro på allvar och bekrätfa den. Sen skulle jag försökt vara tydlig med hur det faktiskt ligger till, att clowner inte är något hot mot barn och tona ner det hela. Och se till att barnet inte undviker att göra saker på grund av sin rädsla. Då får man vara tydlig och hjälpa barnet. Och till sist ska man inte älta för mycket. Kanske lyssna ordentligt en gång och sedan försöka gå vidare, säger Markus Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.