Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Foto: TT

Fridolin vill se över betygskriterierna

Publicerad

Nu svarar utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) på kritiken från 16-åriga Gilda Svensson och regeringens utredare.

– Det finns all anledning att titta på hur kriterierna är formulerade, säger han till SVT Nyheter Halland.

Högstadieeleven Gilda Svensson från Halmstad brände ut sig i åttonde klass och har nu varit hemma från skolan i över ett år.

Läs också: Gilda, 16, blev utbränd av stress i skolan

Hon tillhör en grupp högpresterande och ambitiösa elever som både regeringens utredare Malin Gren Landell och utbildningsminister Gustav Fridolin menar är svåra att fånga upp innan de går in i väggen.

– När man följer upp långvarig frånvaro så är det tydligt att det varit mycket enklare att identifiera de stökiga killarna i tid, än tjejen som sitter tyst i klassen och jobbar på. Skolan har i dag svårt att möta de särskilt begåvade eleverna, säger han.

Vad behöver skolan ändra på och förstå för att tillgodose de här eleverna?

– Strukturer. Att man faktiskt inte bara går på vem som låter högst utan att man har tydliga strukturer där man till exempel ser varningstecken för frånvaro i tid.

När kan sådana här strukturer bli verklighet?

– På många skolor är dem det redan i dag. Malin Gren Landells utredning samlar goda exempel och försöker se på hur man kan lyfta dem för lagstiftning.

Förbereder regeringsförslag

Utredningen är just nu ute på remiss men enligt Gustav Fridolin förväntar han sig att regeringen ko

Malin Gren Landell Foto: SVT

mmer kunna lägga fram förslag, byggda på  Gren Landells betänkande, vid nästa årsskifte. Bland annat vill han fortsätta satsa på elevhälsan.

– Vi har ett samhälle där väldigt många vuxna och barn drabbas väldigt hårt av stress. Och förutsättningarna för att skolan ska kunna jobba förebyggande och tidigt se elever som riskerar att bränna ut sig är att ha en stark elevhälsa. Det är därför vi ger statliga pengar för att anställa fler i elevhälsan, säger Gustav Fridolin.

Ingen ny betygsreform

Gällande betygskriterier lades fram när Jan Björklund (L) var utbildningsminister i den förra regeringen. Men räkna inte med att Gustav Fridolin tänker genomföra en större förändring.

– Problemet är att om jag kastar upp allt i luften och säger att nu ska vi ha den stora betygsreformen en gång till, då riskerar allt att bli ännu otydligare i slutändan. 

Men enligt Malin Gren Landell behöver barn och ungdomar tydlighet. Är det inte viktigt att åtminstone se över om själva kriterierna skapar stress?

– Jag tror det finns all anledning att titta på hur de här kriterierna är formulerade och om de går att göra tydligare. Det finns också ett problem med att det har tolkats som att elever som bara har svårt för något av kriterierna inte kan få goda betyg. Det ska inte vara så att du bara mäts utifrån din sämsta prestation utan det måste vara så att du mäts utifrån den utveckling du har i skolan.  

Prestationskrav

Enligt Gustav Fridolin är det för enkelt att påstå att kraven är för höga i dagens skola. Däremot tycker han sig ha identifierat en press gällande betyg som framför allt drabbar flickor.

– Din självkänsla ska inte hänga på om du får ett A eller B. Skolan har inte lyckats visa att vi främst är i skolan för att lära oss saker. Det är viktigt alldeles oavsett om det står ett A eller ett B i slutbetyget. Om man bara har fokus på den där bokstaven i slutet av terminen så finns en stor risk att prestationskraven för en del elever blir så stora att det är svårt att hålla hela vägen, säger han.

Håller inte med Fridolin

Gilda Svensson blir glad när hon nås av uppgifterna om att hennes kritik nått utbildningsministern och att han nu

Jag har fokus en timme per dag och det är liksom det jag har, berättar Gilda Svensson. Foto: SVT

vill se över hur betygskriterierna  är formulerade. Däremot reagerar hon starkt när Gustav Fridolin säger att själva lärandet är viktigare än om det står ett A eller B i slutbetyget.

– Jag håller inte med honom. När man söker jobb kollar ju alla på betygen. Det är ju betygen som visat vad jag lärt mig, säger 16-åringen till SVT Nyheter Halland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.