Många har skrivit på protestlistan. Foto: SVT

Glass med femprocentig alkohol upprör

Uppdaterad
Publicerad

En glass med alkohol, som tillverkas av Sia-glass i Slöinge, har även denna sommar väckt starka reaktioner. Konsumentverket har fått in flera anmälningar som menar att marknadsföringen riktas mot barn. Och nykterhetsorganisationen IOGT-NTO har startat en namninsamling mot glassen.

På reklam runt om i landet går det att läsa en cocktailglass som innehåller fem procent alkohol och som på en del håll säljs i helt vanliga livsmedelsbutiker. Föräldern Linda Askebäck från Falkenberg har sett liknande reklam i andra länder och blev arg redan då.

– Jag tycker inte det ska visas upp så att barn kan se det och uppfatta att det är något för dem också, säger Linda Askebäck.

”Gör alkohol mer naturligt”

Drygt 3600 personer har skrivit på IOGT-NTO:s namninsamling mot alkoglassen som nykterhetsorganisationen startade för bara några veckor sedan.

– Det är ett sätt att marknadsföra alkohol på många ställen och göra alkoholnormen mer tydlig för att få alkohol mer narturligt i många olika sammanhang, säger Leif Arne Gustavsson som är verksamhetschef för IOGT-NTO Halland.

– Särskilt när det gäller glass när det är något man associerar till barn dessutom.

Står bakom 18-årsgräns

Glassen med alkohol omfattas inte av alkohollagen eftersom det inte är en dryck och får därför säljas var som helst, och till vem som helst.

Företaget N1ce som ligger bakom glassen skriver i en mejlkommentar till SVT Nyheter Halland att de står bakom en svensk lagstiftning för 18-årsgräns på denna typ av produkter. Och att de har en tydlig vuxenprofil på sina glassar.

”Pga. EU-lagstiftningen från 2004... så finns det inte en lagstiftad åldersgräns för produkten vilket är olyckligt. Vi har sedan start 2015 haft en strikt 18-årsgräns för vår produkt. Oavsett krog, festival eller retail så har det varit ett krav från vår sida på våra partners. Detta är också vad Svensk Dagligvaruhandel drivit vilket vi ställer oss positiva till.”

Lagen på sin sida

Förra året började onlinebutiken mathem.se, som är en av de största återförsäljarna av glassen, att sälja glassen men fick ta bort den ur sortimentet i höstas när kritiken blev för stor. Några månader senare låg den uppe igen då butiken insåg att de hade lagen på sin sida.

I en sökning i sortimentet på onlinebutikens hemsida så hamnar alkoholglassen mittemellan traditionell grädd- och chokladglass.

– Vi har infört en 18-årsgräns som vi vet att vi har noga kontroll på. Vi har svårt att förstå kritiken, för mängden total alkohol är mer i en lättöl än om man dricker en glass, säger Tomas Kull som är VD för mathem.se.

Sia tillverkar den

Glasstillverkaren Sia har sitt huvudkontor i Slöinge och är de som tillverkar alkoglassen åt N1ce company. Men Sias vd vill inte kommentera kritiken mot glassen. Han menar att de bara är en mellanhand.

– Jag tycker att man borde täppa till det här hålet i lagstiftningen så att även alkoglass räknas som en alkoholdryck, säger IOGT-NTO:s Leif Arne Gustafsson.

Alkohollagen uppdateras

Och så kanske det blir. För med anledning av den nya glassens tillkomst och andra produkter med alkoholpreparat som inte omfattas av alkohollagen så förbereder nu regeringskansliet en utredning för att se om lagen kan komma att förnyas.

Själva utredningen väntas komma igång till hösten.

Fakta: Så säger alkohollagen

Alkoholhaltiga preparat får, med de begränsningar som följer av denna lag, säljas inom landet under de villkor som gäller för handel i allmänhet.

Alkoholhaltiga preparat får inte säljas eller lämnas ut om det finns särskild anledning att anta att varan är avsedd att användas i berusningssyfte.

Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol. Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till, eller skildra, barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

Källa: Sveriges riksdag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.