Joachim Wadström, grundskolechef i Varbergs kommun. Foto: SVT

Grundskolechefen i Varberg om Skolinspektionens kritik

Uppdaterad
Publicerad

Trots att SVT Nyheter Halland fått en fullmakt av Myras mamma Maria Johansson att ställa frågor till Varbergs kommun om det specifika fallet, så vill inte grundskolechefen Joachim Wadström kommentera en enskild elev. Däremot svarar han generellt.

– Var och en får bestämma utifrån sitt och vill föräldern att det ska vara på det sättet som hon eller han vill så får de lyfta fram det. Men jag har valt att inte kommentera en enskild med respekt för individen, säger Joachim Wadström till SVT Nyheter Halland när han får frågor om varför han inte vill svara på kritiken från Myra, hennes mamma och Skolinspektionen i det specifika fallet.

Däremot svarar grundskolechefen i Varberg gärna generellt på SVT Nyheter Hallands frågor. Han säger att kommunen ibland får påpekanden från Skolinspektionen att de inte gjort rätt och att de då försöker hantera situationen utifrån det.

– Vi försöker ju alltid att ge eleven bästa stöd. Väldigt ofta lyckas vi med det men ibland så kan det hända att vi inte gör det.

Följer lagen

Räcker det inte med att föräldrar tar strid för sina barn, måste det gå så långt att de känner sig tvungna att anmäla till Skolinspektionen?

– Ibland så når man inte varandra i dialogen. Ofta så säger skolan att vi har gjort på det sätt vi tror att vi ska göra det på, utifrån den kunskap vi har. Och utifrån det så får vi lita på att vi gjort rätt.

Hur ser du på att använda verktyget att hota en förälder om vite?

– Alltså, lagen säger att alla elever ska gå i skolan. Och skulle det visa sig att en elev är borta 90 procent av sin garanterade undervisningstid, då måste ju vi fråga föräldrarna varför eleven inte är i skolan. Det är lagstiftaren som har sagt att det är så här det ska gå till.

Ja, men hur ser du på det att föräldern kan tycka att skolan inte gjort sitt, och skolan tycker samtidigt att föräldern borde se till att barnet kommer till skolan, hur hanterar man en sådan situation?

– Väldigt ofta när jag går in och tittar så tycker jag att skolan har gett många, många olika möjligheter och många, många olika varianter. Sedan kan det finnas synpunkter från föräldrar att eleven inte har fått tillräckligt med stöd och då får vi titta vad Skolinspektionen säger, de som ändå är en oberoende part. Och säger de att vi inte gjort det så får vi väl titta på det.

Skolinspektionen en kvalitetssäkring

När Skolinspektionen riktat kritik mot Varbergs kommun för att de inte gett en elev rätt stöd så säger Joachim Wadström att förvaltningen då genast läser igenom beslutet för att sedan föra samtal tillsammans med skolans rektor, elevhälsateam och lärare.

– Där diskuterar vi vad vi behöver göra, vad vi bör förändra i vårt arbetssätt och vad vi behöver förändra i vårt sätt att tänkta kring eleven, säger han.

Att kommunen får påpekanden från Skolinspektionen, det säger han händer ibland, men han ser inspektionens arbete som en kvalitetssäkring i deras arbete.

Känner ni att ni har tillräckligt med resurser i Varberg för att kunna göra grundläggande utredningar för att ta reda på bakomliggande orsaker till att en elev är hemma från skolan?

– Ja, vi har sedan några år tillbaka byggt upp något vi kallar för ”Bäring” som är ett specialpedagogiskt team som jobbar med att stödja skolan. Vi har även ett projekt på gång tillsammans med socialförvaltningen och kultur och fritid där vi försöker hitta andra vägar att jobba med elever, berättar Joachim Wadström.

Fler satsningar på gång

Om en månad kommer Varbergs kommun dessutom att starta upp en satsning de kallar för BRB (Be right back, strax tillbaka).

– Där ska vi fånga upp elever som varit långtidsfrånvarande, där eleverna kanske behöver en annan ingång till skolan för att vi ska kunna vinna tillbaka elevens förtroende, säger Joachim Wadström och fortsätter:

– Väldigt många av de elever som varit långtidsfrånvarande har en stress inom sig och hör man bara skolan så blir man stressad och vi försöker då hitta andra arenor för dem

Du nämner flera olika satsningar, vad är anledningen till att Varbergs kommun behöver bli så mycket bättre på det här?

– Vi vill ha en måluppfyllelse för alla elever. Mitt mål är att alla elever ska bli godkända när man går över till gymnasieskolan. Vi har haft några elever, inte många men några, som inte har trivts i skolan i den formen som vi har idag.

Vad är anledningen till det?

– Det kan vara att man inte kommer igång med sitt läsande och sin räkning. Det kan vara att man till exempel haft jobbigt med kamratrelationerna och att vi inte uppmärksammat det i tid. Det finns olika bakgrunder.

Varför har skolorna i Varberg då inte kunnat ta hand om de här eleverna på ett bra sätt tidigare?

– Jag tror inte Varberg är unikt, jag tror hela Sverige tittar på de här bitarna. Vi håller på i precis hela Sverige att hitta andra vägar in i skolan för de här eleverna. Och Varberg har sedan några år börjat jobba med detta när vi sett att vi behöver lägga pusslet på bättre sätt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.