Det giftiga ämnet akrylamid, som fanns i tätningsmedlet Rhoca-gil, var ett av hindren på vägen för Hallandsåstunneln. Foto: SVT

Hallandsåstunneln på 90 sekunder

Uppdaterad
Publicerad

Det var Ingvar Carlssons regering som beslutade att Hallandsåstunneln skulle byggas.

1991: Regeringen beslutar om en järnvägstunnel genom Hallandsås. Prislapp: 1 miljard. Byggstart: 1992. Planerad trafikstart: 1996.

1992: 7 oktober invigs tunnelbygget.

Hallandsåstunneln

1993: Efter 13 meter fastnar tunnelborren Hallborr i det porösa berget. Entreprenören Kraftbyggarna överger projektet och går i konkurs.

1996: Skanska tar över och tänker ta sig igenom urbergshorsten med traditionell sprängteknik. Men tunneln läcker som ett ösregn. Brunnar på åsen sinar. 

1997: För att få tätt i berget tar företaget till tätningsmedlet Rhoca gil. Men det giftiga ämnet akrylamid läcker ut i Vadbäcken. Fiskar dör. Tre kor förlamas. Tunnelarbetare får nervskador.

Bönder längs vattendraget tvingas avliva 370 djur och hälla ut 330 ton mjölk.

7 oktober stoppas tunnelbygget.

2001: Två Skanskachefer och en chef för Rhoca Giltillverkaren Rhone Poulenc döms till mellan 30 000 och 60 000 kronor i böter efter förgiftningen. Skanska döms till tre miljoner i företagsbot.

Regeringen beslutar att tunneln trots allt ska byggas färdigt.

2003: I förberedelserna inför nystarten kommer nästa bakslag. Cement  läcker ut i Lyabäcken och fiskarna dör. Ingen döms.

2005: Nygamla entreprenören Skanska-Vinci kör igång tunnelborren Åsa.

2006: Efter flera års rättsligt efterspel döms Banverket att betala 1,5 miljoner för att det läckte ut mer vatten än tillåtet på 1990-talet.

2010: För första gången finns ett hål genom åsen. Tunnelborren Åsa går igenom första tunnelröret.

2013: Tunnelrör nummer två är färdigborrat.

2015: Hallandsåstuneln är färdig. 8,6 kilometer dubbelspår ökar kapaciteten från fyra till 24 tåg i timmen.

Prislapp: 10,8 miljarder. Trafikstart: 13 december 2015.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hallandsåstunneln

Mer i ämnet