Om en månad tillträder Susanne Nilsson posten som klubbchef. Foto: SVT

Hon blir HBK:s nya klubbchef

Uppdaterad
Publicerad

Av 36 fotbollslag i de två högsta serierna på herrsidan finns sedan tidigare bara en kvinnlig klubbchef. När Halmstads BK får ny klubbchef blir de den andra klubben i Sverige med en kvinna på den posten.

Susanne Nilsson tillträder som klubbchef för Halmstads BK 1 oktober och blir då den första kvinnan med den positionen i klubbens historia. Själv säger hon att hon inte har reflekterat så mycket över att det finns så få kvinnor på liknande poster, men tycker att det är positivt att det finns både kvinnor och män.

– Jag kan känna att det alltid är hälsosamt med en mix. Du får ett bredare perspektiv och du får olika infallsvinklar, säger hon.

Supporter sedan tidig ålder

Susanne Nilsson har en häst döpt efter den argentinska fotbollsstjärnan Messi och har följt HBK sedan barnsben, då hon fick årskort på Örjans vall i julklapp av sina föräldrar. Som fotbollsspelare har hon själv inga större meriter, förutom några säsonger i Kvibille BK:s flicklag en gång tiden.

Erfarenheter från nöjesbranschen

Men hennes meriter som företagsledare är desto större. Hon kommer från en lång karriär inom nöjesbranschen där hon framförallt har varit med och byggt upp underhållningsimperiet kring Stefan och Krister i Falkenberg.

– Det är mycket som är likt, det vill säga liveupplevelsen. Oavsett om det är underhållning eller sport så är den unik. Att få uppleva saker tillsammans med andra, om det är på läktaren, på en fotbollsplan eller om det är i en teaterlokal, är en mycket speciell känsla.

Framtid och vision

När det gäller det rent sportsliga så kommer tränaren Jan Jönsson att ha det främsta ansvaret framöver. Susanne Nilssons huvudområde kommer att vara ekonomin.

Susanne Nilsson har olika tankar om vad som kan göras för att HBK ska kunna nå tillbaka till Allsvenskan.

– Jag tror att det handlar mycket om hur vi jobbar i mixen med det kommersiella och det sportsliga. Att vi jobbar med publikrekrytering på ett uthålligt sätt, att vi är relevanta i vårt erbjudande och klarar av att konkurrera med liveupplevelser.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.