Ulf Nilsson, chef för affärsutveckling och kommunikation, ser positivt på det nya systemet. Foto: SVT

Så ska bostadssökande slippa tälta i kön

Uppdaterad
Publicerad

Förra året tältade människor för att vara först i kön till att reservera en nybyggd hyresbostad hos Halmstads bostadsbolag, HFAB. Snart släpper bolaget återigen nyproducerade hyreslägenheter och den här gången har ett nytt digitalt kösystem inrättats för att undvika tältköer.

I kvarteret Borgen på söder i Halmstad byggs nu 179 nya hyresrätter som kommer att finnas tillgängliga att söka på HFAB:s hemsida på lördag. I det nya digitala bokningssystemet som införts kan sökande med hjälp av Bank-id reservera en lägenhet.

– Vi tittade på många olika lösningar och vi såg att väldigt många människor använder bank-id till Skatteverket. Vi anser att det här är en metod som är beprövad, trygg och säker så därför valde vi det, säger Ulf Nilsson, chef för affärsutveckling och kommunikation.

Öppet i kundcenter

De personer som saknar bank-id eller tillgång till bra internetuppkoppling kan söka lägenheterna på annat vis.

– Vi har öppet i kundcenter samtidigt som vi hyr ut digitalt på nätet. På det sättet har vi försökt att ta hänsyn till så många grupper som möjligt, säger Ulf Nilsson.

Boende fick förtur

Klockan nio släpps lägenheterna och det är först till kvarn som gäller.

– Det är väl samma typ av lotteri som vem som lyckades tälta först, säger Ulf Nilsson och fortsätter:

– Jag tycker inte att det är så humant att låta folk tälta i 48 timmar för en lägenhet.

För ungefär en vecka sedan fick de som redan hyr av HFAB förtur att söka de nya bostäderna och då försvann hälften.

”En desperat situation”

Den genomsnittliga väntetiden på att få en lägenhet i Halmstad är 9,6 år och varje lägenhet som släpps har cirka 100 sökande.

– Det är en desperat situation på bostadsmarknaden i Halmstad. Det finns för lite lägenheter och trycket på lägenheter är väldigt stort, säger Ulf Nilsson.

Lyhörda mot medlemmar

Från Hyresgästföreningens håll har man ännu ingen tydlig åsikt i frågan om det nya kösystemet.

– Men vi är lyhörda mot våra medlemmar och vill veta vad de tycker. I dag har vi lagt ut en öppen fråga på sociala medier om vad de tycker, säger Mikael Malmborg, kommunikatör.

– Nu får man utvärdera det här, vad jag förstår är det ett nytt grepp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.