Det började för fyra år sen. I årskurs 6 på Bosgårdsskolan i Tvååker gick fyra elever med autism som behövde extra stöd för att klara skolan.
– När de skulle upp i årkurs 7 förstod vi att det här kommer bli svårt och vi måste hitta andra alternativ, berättar Gunnel Hentilä som då var psykolog på skolan och numera jobbar som flexteamsutvecklare.
Man arbetade då fram något som kallas för flexteam. De består av personal som har personlig lämplighet och fördjupade kunskaper i hur man bemöter elever med autism.
Anpassad skoldag gör skillnad
Tobias Hultén är en av lärarna i flexteamet på Bosgårdsskolan. Han berättar hur de anpassar skoldagen för de tio elever de har hand om just nu. En kan börja dagen halv åtta och en annan halv nio.
– Vi skräddarsyr olika typer av skolgångar för elever. De är anpassningar i tid och anpassningar i hur de ska jobba i olika ämnen. En del är ute i sina klasser och försöker följa sin klass så mycket som möjligt, andra sitter här i våra lokaler hela tiden, säger Tobias Hulthén.
Och han tycker att det märks stor skillnad på eleverna.
– De mår bättre, familjerna mår bättre och personalen som jobbar med eleverna mår bättre. Eleverna får en fungerande skolgång och de som gått vidare härifrån har lyckats med att ta sig in på gymnasiet, säger Tobias Hulthén.
Kommunen följde efter
Framgångarna på Bosgårdsskolan ledde till att kommunen 2014 bestämde att alla skolor skulle få flexteam och i dag finns de på 19 av 21 skolor.
Arbetet syns i statistiken. 2013 anmäldes Varberg kommun 16 gånger till Skolinspektionen för bristande stöd till elever med särskilda behov, vilket var sämst i Halland. Förra året kom inte en enda anmälan.
– Vi har gjort en uppföljning nu och där ser vi att det generellt fungerar väldigt bra men det finns svårigheter som behöver rättas till. Det är svårt att organisera så att det verkligen håller fullt ut men vi ser också att elever kommer mer till skolan, även när vi tittar på alla de här flexteamen som är igång, säger Gunnel Hentilä.
Målet är att all personal i Varbergs kommun ska lära sig mer om att möta med elever med neuropsykiatriska funktionshinder. Samtidigt har ryktet om Varbergs kommuns arbete spritt sig och skolpersonal från andra kommuner kommer på studiebesök för att lära sig mer om Varbergs flexteam.
Vad är det som gör det här sättet att arbeta så unikt?
– Det är hela den här inkluderingstanken att olikheter blir normen. Här tänker vi att det är både de vuxna som jobbar med eleverna som behöver förändra sig och att vi behöver förändra miljöerna så att också de här eleverna har en plats där.