Trafikverket menar ändå att väg 153 och 154 till Ullared är prioriterade.
– Vi har redan beställt åtgärder både för 153 och 154 för att öka säkerheten. En del jobb har redan utförts som breddning av broar. Hastighetskameror är uppe och det kommer komma fler. Vi vet att det sänker hastigheten med omkring 8 kilometer i timmen, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
I Region Hallands infrastrukturplan för åren 2022 till 2029 finns 160 miljoner kronor avsatta för väg 153 och 154.
Vägarna fanns däremot inte med i regeringens nationella plan som sträcker sig fram till 2029. En satsning som omfattar 700 miljarder kronor.
Inga planer på 2+1 väg
Vägen leder till Sveriges största besöksmål. Varuhuset Gekås i Ullared har omkring 4,8 miljoner besökare på ett år. Ledande politiker i Falkenberg vill därför ha 2+1 väg på sträckorna till Ullared. Bland annat för att öka trafikflödet och få ner antalet farliga omkörningar.
På de här vägarna finns kurvor som kommer hastigt om man inte är beredd på dem och där kör mycket turister. Är det något man har tänkt att se över?
– Kurvor finns på många vägar och det är delat ansvar mellan de som kör och vad som finns att köra på. Vi ska självklart visa med skyltning när det finns svårigheter på vägen men det är fortfarande så att vi under lång tid kommer ha kurvor som är byggda till och med före 1950. Det är sådant som vi inte skulle bygga idag.
I klippet ovan berättar Bengt Olsson bland annat varför det inte finns några planer på 2+1 vägar till Ullared.