Resultaten har haft en positiv trend i Varbergs kommun och Elisabet Svennerstål Jonsson, skolchef i Varbergs kommun, ser tisdagens Pisa-resultat som en viktig avstämning. Foto: TT

Trenden har vänt i skolan

Uppdaterad
Publicerad

Efter chockresultatet i Pisa-mätningen för tre år sedan kom i dag ett glädjebesked. Svenska elevers resultat har förbättrats och är tillbaka på samma nivå som 2009.

Varbergs Kommun har under flera år arbetat strategiskt mot bättre resultat och gjort stora insatser riktade mot läsning och matematik. Resultaten har haft en positiv trend i kommunen och Elisabet Svennerstål Jonsson, skolchef i Varbergs kommun, ser tisdagens Pisa-resultat som en viktig avstämning.

– Det är väldigt roligt att det vänder och att vi får en bekräftelse på att den här satsningen som vi har gjort i kommunerna, både i svenska och matematik, har gett resultat, säger Elisabet Svennerstål Jonsson

– Vi har hela tiden sagt ”håll i, håll ut” och också fokuserat på att ge stöd från förvaltningen. Även om vi i Varberg har fått små kvitton tidigare så är PISA- resultaten viktiga för skolan och framför allt lärarna förtjänar det som ett kvitto på det jättebra arbetet som de har lagt ned.

Uppåtgående trend

Efter att resultaten för tre år sedan sjunkit på ett anmärkningsvärt sätt har det nu alltså vänt vad gäller läsförståelse, matematik och naturkunskap. Elisabet Svennerstål-Jonsson ser flera anledningar

– Någonstans kring 2004-2005 blev det mer fokus på resultat och utifrån det har vi ändrat sättet att arbeta så att vi inte bara har konstaterat resultat utan också analyserat resultat.

För Varbergs kommuns del har det inneburit att man intensifierat kvalitetsarbetet och fått bättre kontinuitet vad gäller både kartläggning och uppföljning. Satsningar som enligt Svennerstål-Jonsson möjliggjorts både med hjälp av statsbidrag och kommunalt stöd.

Liten förbättring inom naturkunskapen

Huvudområdet i Pisa 2015 är naturvetenskap. Här är de svenska resultaten något bättre än för tre år sedan, men ökningen är inte statistiskt signifikant. Varbergs kommun har fäst stor vikt vid förstelärartjänster, något som skolchef Svennerstål-Jonsson menar har bidragit till att man är en av dem som har goda resultat i matematik och naturkunskap.

– Jag ser förstelärarna som en stor möjlighet. Vi har tänkt noga kring rekrytering av förstelärarna och också sett till att de fått tid att arbeta med sitt uppdrag. Det upplever jag varit viktigt för resultaten i naturvetenskapliga ämnen. Och vi har också jobbat med utvecklingsstöd i teknik för unga åldrar.

– Vi har även en mycket hög andel behöriga lärare och det är särskilt viktigt i matematik och naturvetenskap.

Ojämlikt mellan starka och svaga

Rapporten visar på förbättrade resultat men den visar också på stora skillnader mellan socioekonomiskt starka och svaga grupper. Och utbildningsminister Gustav Fridolin vilja investera i elevhälsa, skolbibliotek och specialpedagogik i de skolor där man har de tuffaste förutsättningarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.