Svårt att locka publik till HIF

Uppdaterad
Publicerad

Publiken sviker HIF. Under de senaste tio åren har publiksnittet på hemmamatcher minskat och även i år har klubben hittills inte nått de budgeterade publiksiffrorna.

SVT Nyheter Helsingborg har tittat på HIF:s publiksiffror 10 år bakåt. År 2012 var snittet 12.415 och 2015 låg det på till 8.138 år – samtidigt som klubben budgeterade med 10.000 åskådare per match.

I år är förväntningarna 8.000 per match i snitt. Hittills i år har HIF spelat 10 hemmamatcher och bara vid tre tillfällen har publiksnittet nått de siffrorna. Samtidigt är publiken en avhörnpelarna i klubbens budget och ska dra in 12 miljoner kronor. Så här långt i år ligger snittet på 7.530 åskådare men alla som går in betalar inte fullt pris på grund av olika rabatter.

– 8.000 var ju ambitionsnivån och vi slirar x antal hundra mot det genomsnittliga målet, bekräftar HIF:s klubbdirektör Mats-Ola Schultze.

– Man kan alltid fråga sig hur stor del av dem som har försvunnit för att vi inte leder allsvenskan, för att de inte känner attraktion till varumärket eller för att ombyggnaden av Olympia inte är klar. Men det är klart att det finns en korrelation till sportslig prestation.

Långt ner i tabellen

HIF ligger just nu på 14 plats i tabellen, nummer tre från slutet.

– För några år sedan hade jag aldrig trott att de skulle kunna göra det, säger Olof Mattisson från supporterklubben Kärnans styrelse.

– Mycket beror förstås på de ekonomiska förutsättningarna. Vi har tappat spelarkvalitet och förtjänar inte att ligga högre. Men nu har vi fått nya spelare som kan visa framfötterna.

Han har sett en tydlig nergång sedan den tragiska matchen mot Djurgården 2014 då en Djurgårdssupporter dog. Men han pekar också på historiska siffror som skäl till nedgången.

Kanske inte arbetet nog

– HIF har alltid haft ett mycket bra publiksnitt. Jag tror att ledningen i för hög grad tagit för givet att HIF ska vara en publikmagnet. Men man måste ständigt arbeta med de här frågorna, klubbledningen har kanske inte gjort det i tillräckligt hög utsträckning, säger Olof Mattisson.

Att Olympia med åren blivit en mer och mer omodern arena kan också ha spelat in, tror han.

– Kanske kommer det mer publik när den nya Olympia är klar, så har det blivit för andra klubbar.

Har ni förtroende för tränaren Henrik Larsson?

Båda svarar ja på den frågan.

Vad gör ni för att dra mer publik?

– Min uppgift som klubbdirektör är att bygga ett starkt varumärke och bygga Olympia till en mötesplats för fotbollsintresserade, säger Mats-Ola Schultze.

Och på ett område har klubben lyckats – allt fler utnyttjar familjeläktaren. Vid ett tillfälle, matchen mot Elfsborg, var det alldeles fullt.

Kärnan har olika aktiviteter för att locka fotbollsintresserade till Olympia.

– Vi har nya kampanjer på gång. Bland annat stöttar vi laget på träningen. Och vi försöker få upp puls och tempo och skapa stämning på arenan, säger Olof Mattisson.

Vikande publiksiffror, en osäker ekonomi och dåligt sportsligt resultat – det är en svår ekvation.

Men klubbdirektören sover gott på nätterna.

– Jag är inte orolig. Jag älskar att tävla och ser fram emot nästa match, säger Mats-Ola Schultze.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.