Det var den 13 juni som bilolyckan skedde där en polis avled. Just nu pågår utredningar både inom polisen men även Arbetsmiljöverket för att ta reda på vad som orsakade krocken. Foto: Mikael Nilsson

Efter dödsolyckan: kritik mot polisens arbetssituation

Uppdaterad
Publicerad

Polisen Mimmi Ekfeldt jobbade natten då en kollega som utgick från Karlshamn omkom i en bilolycka på väg 24 nordväst om Tyringe.

Hon är mycket kritisk till hur hon och hennes kollegor pressas till långa körsträckor.

Polismannen skulle på ett uppdrag till Ängelholm tidigt på tisdagsmorgonen den 13 juni då han krockade med en lastbil och avled. Olyckan utreds fortfarande, så exakt vad som ligger bakom vet vi inte. Men polisen Mimmi Ekfeldt är kritisk:

Hur kom det sig att hundföraren från Blekinge så sent på natten skulle köra ensam, medveten om tidspressen för att hinna med ett spårningsuppdrag i Ängelholm, 16 mil bort?

– Vi ber ju om en polishund för att göra ett eftersök och när jag får kontakt med honom så berättar han att han ska köra från Karlshamn. Det upplevde jag som helt orimligt. Han sa att gps:en stod på två timmar och femton minuter, säger Mimmi Ekfeldt.

Mimmi Ekfeldt jobbade natten då en polis omkom i en bilolycka i höjd med Hässleholm. Hon är kritisk till att hennes kollega behövde köra så långt och till att arbetssituationen ofta ser ut så för poliser i yttre tjänst. Foto: Minna Korsgren

Vi har stämt träff med henne på samma plats där olyckan ägde rum. Det strilar ett stilla regn över de blommor som lämnats vid väggrenen. På ett kvarlämnat armband står det ”Police lives matters” och på en lapp går det att läsa en personlig hälsning ”Ditt liv tog slut för tidigt. Tänker på dig.”

”Police lives matter” är budskapet på ett armband som lämnats vid väggrenen där olyckan ägde rum. Foto: Minna Korsgren

Mimmi Ekfeldt berättar hur hon och hennes kollega in i det längsta hoppades att radiotystnaden efter olyckan skulle bero på något annat.

– Jag försöker få kontakt med honom på radion för att säga att vi är på väg, att vi hört att det skett en olycka. Men vi får aldrig något svar. Vi hoppas ju att det beror på att radion är sönder eller att det finns en annan anledning. Hoppet är ju det sista som överger en, säger Mimmi Ekfeldt.

Men Mimmi Ekfeldt är också besviken. Hon själv har tänkt att det var en tidsfråga innan någon olycka skulle inträffa med henne själv eller någon av hennes kollegor i yttre tjänst.

Flera personer har lämnat blommor, ljus och personliga hälsningar vid väggrenen där olyckan ägde rum tidigt på morgonen den 13:e juni. Foto: Minna Korsgren

I ett öppet brev till inrikesminister Anders Ygeman och rikspolischefen Dan Eliasson beskriver hon en allt mer pressad arbetssituation som inbegriper just långa bilfärder, uppdrag som snabbt måste avslutas för att nästa kallar och en överbelastad larmcentral.

Hon beskriver det som att hon och hennes kollegor får tänja sig till det yttersta för att hinna. Själv jobbar hon ofta kvälls- eller nattpass i ett utryckningsfordon i Ängelholm. Vid den lägsta bemanningen är det bara två poliser i en bil som ska täcka de fyra kommunerna: Ängelholm, Höganäs, Båstad och Örkelljunga berättar hon.

LÄS MER: Polis död i krock med lastbil

– I vårt område finns två hårt drabbade motorvägar, speciellt vintertid. Det finns ingen möjlighet att räcka till. Vi hör att det skickas ut ärenden över radion som ingen kan åka på även om vi försöker prioritera om och räcka till. När man är på helt fel ställe alldeles för ofta och det är väldigt långt att köra fram så blir det väldigt frustrerande. Jag har väldigt svårt att förlika mig med detta, säger hon.

Facket: vi börjar närma oss en gräns

I sitt brev skriver Mimmi Ekfeldt bland annat ”Ge oss tillbaka de förutsättningar vi behöver för att kunna utföra vårt arbete på ett säkert och professionellt sätt. Rimliga transportsträckor, rimligt med personal”.

Efter att brevet publicerats har hon fått reaktioner från kollegor i hela landet som uppskattat att hon öppet vågar berätta hur hon upplever situationen. Fredrik Brokopp är facklig ordförande för polisförbundet i nordvästra Skåne och han instämmer i kritiken.

Fredrik Brokopp är polisförbundets ordförande i nordvästra Skåne. Foto: Minna Korsgren

–  Kollegor kanske pressas lite för hårt och jag tycker Mimmi visar på ett tydligt sätt att vi börjar närma oss en gräns där det kan börja bli farligt, säger han.

För få hundförare

Jarl Holmström är biträdande regionchef i polisområde Syd. Han menar att det finns skäl att se över bemanningen för just hundförarna.

I det här fallet skulle det ta två timmar och femton minuter att köra fram, hur ser du på den tiden?

– Vi är måhända för få hundförare och vi jobbar med hundförarkompetensen över för stor yta. Nu håller Arbetsmiljöverket på att utreda olyckstillfället och omständigheterna kring händelsen. När vi har fått distans till händelsen vill vi också utreda det hela och se vad vi kan göra för förändringar, säger Jarl Holmström.

Är det rimligt att köra så långt?

– Det låter orimligt och vi har sett fler fall där hundförare specifikt, jobbar över väldigt stora ytor.

Han tillägger:

– Jag känner ett stort ansvar men framförallt en väldigt stor sorg.

TV: Se hela inslaget här

När det gäller den övriga personalen i yttre tjänst har polisledningen precis sett över hur bemanningen ska se ut när den är som lägst, det som kallas ”säkerhetsnivå” i de olika polisområdena, något som organisationen uppdaterar vartannat år. Jarl Holmström håller inte med om att poliserna i yttre tjänst i Ängelholm är för få.

– Man bör se detta i ett större perspektiv. Resurserna stödjer varandra och prioriteras dit det är störst behov. Vi kan i grunden inte bli fler utan förstärks det på ett håll måste vi dra ned någonannanstans, säger Jarl Holmström.

Varken Anders Ygeman eller Dan Eliasson har svarat på Mimmi Ekfeldts brev.

Platsen för bilolyckan. Foto: Minna Korsgren

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.