Skånetrafiken bryter med största taxibolaget

Uppdaterad
Publicerad

Långa väntetider, bilar som aldrig dyker upp och vårdslösa chaufförer. Klagomålen på Skånetrafikens färdtjänst har duggat tätt den senaste tiden. Nu bryter Skånetrafiken med största leverantören i hopp om att öka kvaliteten.

När kunder lämnar in klagomål på försenade resor eller chaufförer som kört alldeles för fort kan Skånetrafiken spåra vilken leverantör bilen kommer ifrån, och kräva in vitesbelopp.

Innan 2014 gjorde man det sällan. Sedan hände något. Enligt Lars Hellström, affärsområdeschef för färdtjänsten på Skånetrafiken, har man blivit mycket bättre på att sanktionera bolag som inte levererar det de avtalat. Men klagomålen har också blivit allvarligare.

– Det handlar om att man kör för fort, och beter sig illa åt. Vi ser att det förändras, säger han.

Dessutom saknas oftare bilar.

– Det innebär ju att de bilarna gör annat, kör andra uppdrag. Och det får katastrofala följder för oss när en bil saknas, säger Lars Hellström.

Ett bolag sticker ut

Från januari till september 2016 har taxibolagen redan betalat in över 4 miljoner kronor i vitesbelopp. Det är 200 procent mer än under hela 2014.

Skånetrafiken har avtal med ett antal taxibolag i de 19 skånska kommuner där man står för färdtjänsten. Men det är ett bolag som sticker ut: Cabonline som äger både Sverigetaxi och Taxi Kurir. De kör en tredjedel av alla Skånetrafikens färdtjänstbilar – och står för merparten av vitena.

– Vitet i sig är väldigt kännbart. Här har vi ställt frågan om det inte är bättre att lägga de pengarna på att jobba med kvalitet ute i bilarna än att betala viten till oss, säger Lars Hellström.

Han menar att bolaget misskött sitt avtal så kraftigt att det var omöjligt att förlänga det – som planerat – i somras. I stället började man redan för ett år sedan planera för en ny upphandlingsrunda och ett nytt avtal med hårdare krav på leverantören och en garanterad lägstalön för förarna.

Satsar på att höja kvaliteten

Cabonline förlorade med sitt anbud. Men det beror på att deras bud var för dyrt, menar bolaget själva.

– Vi förlorade då vi lämnade in ett pris som vi ansåg mötte de kvalitetskrav och sociala krav, det vill säga kollektivavtalsenliga, som ställdes i upphandlingen, säger Pernilla Oldmark, kommunikationschef på Cabonline.

Hon är medveten om att bolaget haft leveransproblem. Men hon reagerar kraftigt på påståendet om att de hellre skulle betala dyra viten än satsa på kundkvalitet.

– Det stämmer absolut inte. Vi satsar stora resurser på kvalitetshöjande åtgärder och det handlar om utbildning av förare och teknik som underlättar trafikledning, säger hon.

Fram till februari 2017 kör Taxi Kurir och Sverigetaxi Skånetrafikens färdtjänstbilar. Sedan tar nya aktörer över.

– Vi hamnar ju i det dilemmat att vi inte kan stänga av den koncernen rakt upp och ner. Då försvinner en tredjedel av våra bilar, säger Skånetrafikens Lars Hellström.

Men vad har ni själva för ansvar – saknar ni kontrollmekanismer?

– Nej, då hade vi inte plockat ut så mycket viten. Men vi vill också börja använda positiva incitament för kvalitet, som bonusar.

– Det går att göra skillnad genom diskussion. Nu har vi startat ett förarråd där man träffar en förarrepresentant per bolag. Förarna sitter för långt bort från oss. Det är ett sätt att bygga en kontrollmekanism, att ha den dialogen, säger Lars Hellström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.