Företagarna: Sämre näringslivsklimat i Helsingborg

Uppdaterad
Publicerad

Ett sämre betyg än i fjol. Det blev resultatet när Helsingborgs företagare fick svara på årets enkätundersökning om näringslivsklimatet.

Svenskt näringslivs nationella och årliga ranking om företagsklimat visar att Helsingborg tappar 15 placeringar i årets ranking. Varje år genomförs en attitydsundersökning där lokala företagare får svara på vad de anser om näringslivsklimatet.

Undersökningen som genomfördes under vintern besvarades av 156 Helsingborgsföretagare och enkätundersökningen utgör 2/3 av det totala rankingresultatet.

Tappar men är bäst av stora kommuner

Totalt sätt tappar Helsingborg 15 placeringar i år. Staden följer alltså den nationella trenden där företag generellt är mer missnöjda med företagsklimatet än förra året.

Däremot har Helsingborg bäst resultat av de största kommunerna i Sverige och landar på plats 44.

– Vi har som mål att Helsingborg ska ha det bästa klimatet för företagsamma människor. Det är ett långsiktigt mål som kräver uthållighet och stabil utveckling. Men det är klart att vi vill se en rörelse framåt. När vi inte får kvittot på det, är det en uppmaning till oss att arbeta vidare i bred dialog med företagen i Helsingborg, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

Frågorna i undersökningen berör bland annat stadens service till företagen och hur staden tillämpar lagar och regler med effektivitet och förståelse för företagens vardag.

Andra nordvästskånska kommuner

Höganäs placerar sig på femte plats jämfört med alla kommuner i hela riket och har också klättrat två placeringar i år.

Ängelholm hamnar på plats 16 och placeringen är därmed oförändrad.

Örkelljunga på plats 52 och klättrar rejält med 48 placeringar.

Landskrona plats 102, klättrar 30 placeringar.

Bjuv plats 173, klättrar 28 platser.

Svalöv på plats 190, klättrar 37 platser.

Perstorp tappar en placering och hamnar på plats 211.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.