Det var närmare 30 år sedan Trafikverket senast utvecklade ett kontaktledningssystem med en maxhastighet på 250 kilometer i timmen. Livslängden är cirka 50 år, så det gäller att planera för framtiden när ett nytt tas i bruk.
– Nu tar vi fram ett system som i första hand ska användas på den planerade Ostlänken, men även på andra delar där vi i framtiden skulle kunna växla upp till höghatighetståg, berättar Peter Larsson som leder projektet på Trafikverket.
De nya ledningarna klarar 320 kilometer i timmen vilket motsvarar kraven för en eventuell framtida höghastighetsjärnväg.
Ledningarna blir skållheta
Ledningarna kommer att vara grövre för att kunna överföra den effekt som behövs till de snabba tågen. Utmaningen är att de kan bli mycket heta, uppemot hundra grader vid varma sommardagar då trafiken går tät.
– Utmaningen är att elledningarna måste vara effektstarka så att tågen kommer upp i hastighet. Det gör att de dels blir grövre och därmed tyngre, men också längre på grund av hettan, berättar Peter Larsson som leder projektet.
I veckan har ledningarnas egenskaper testats i riktig miljö på Ängelholms bangård vid trafikskolan, det enda stället i landet där den typer av tester går att genomföra utan att påverka trafiken.
– Nästa steg blir att utvärdera och därefter bygga ledningarna på någon sträcka i det riktiga järnvägsnätet, säger Peter Larsson.