SOS Alarm ser allvarligt på det inträffade och Lex Maria-anmäler nu händelsen till IVO, Inspektionen får vård och omsorg, eftersom fördröjningen medfört en säkerhetsrisk för den drabbade patienten.
Händelsen som inträffade i mars i år. En nyopererad hjärtpatient kände sig yr och svimfärdig och ambulans tillkallades. Operatören fick två träffar vid sökningen på den adress larmet gällde, men säkerställde inte att det var rätt adress ambulansen skickades till.
Nämndes tre gånger
Detta trots att rätt ort nämndes tre gånger tidigt i det första telefonsamtalet. Inte heller tog operatörerna fasta på symptomen som beskrevs eftersom man hade ”fel fokus”. Det slås fast i SOS egen utredning.
Under larmsamtalet antecknade operatören och hörde inte allt som inringaren berättade, bland annat att blodtrycket var så lågt att det inte gick att ta.
Nu Lex Maria-anmäls alltså händelsen och SOS Alarm vidtar också åtgärder för att liknande händelser inte ska upprepas.