Atlantbanans framtid osäker

Uppdaterad
Publicerad

ÖSTERSUND/TRONDHEIMDet ser mörkt ut för elektrifieringen av järnvägen mellan Storlien och Trondheim. En snabbare förbindelse med den så kallade Atlantbanan kan jämtarna få vänta länge på, men från norsk sida skyller man på det svenska ointresset.

Det var i början på 90-talet som idén om Atlantbanan kom upp – en snabbtågsförbindelse mellan Stockholm och Trondheim. Problemet då som nu är att sträckan på den norska sidan, den så kallade Meråkerbanan, inte är elektrifierad. När nu norska Stortinget ska anta en ny transportplan fram till 2019, så finns inte Meråkerbanan med i förslaget. I Sverige talas det om ett ödesbeslut som gör att drömmen om Atlantbanan kan förbli just en dröm.

I veckan samlades ett 20-tal intressenter i Östersund för att diskutera Atlantbanan och tågtrafiken mellan Östersund och Trondheim. Ifrån norsk sida var det beska besked, att norska staten inte satsar beror på det svenska ointresset. Idag är det i stort sett bara Norske skog som kör gods på Meråkerbanan.

– Det är för lite gods som fraktas. När vi hävdar att det blir mer vill politikerna se konkreta resultat, säger Jon Gjemble styrelseledamot NSB.

Besvikelsen är desto större eftersom norska staten uppgraderat bärigheten på Meråkerbanan. Det går att köra tyngre last och svenska Creen Cargo är också beredda att köra med diesellok i väntan på elektrifiering. Men kunderna saknas.

– Det behövs gods för att vi ska se att vi kan få bärighet på banan, säger Sofia Lundberg, Norgechef Green Cargo

Brist på marknadsföring kan vara en bidragande orsak. 400 miljoner skulle det kosta att elektrifiera Meråkerbanan. På svensk sida är man sent ute i frågan, eftersom Stortinget fattar sitt beslut i vår.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.