Avies får kritik från Konsumentverket

Konsumentverket kritiskt mot Avies

Uppdaterad
Publicerad

Flygbolaget betalar inte tillbaka pengar i tid till passagerare efter försenade och inställda flyg. Konsumentverket ger nu Avies fram tills 18 juni att redovisa åtgärder

Skandalomsusade flygbolaget Avies får nu kritik av Konsumentverket för att inte betala tillbaka pengar för kraftigt försenade eller inställda flygningar. Konsumentverket har uppmärksammat att det estniska flygbolaget inte tycks återbetala biljettpriser enligt EU:s regler.

Enligt EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter har de passagerare som valt återbetalning av sin biljett, på grund av inställd flygning eller försening på över fem timmar, rätt att få pengar återbetalda inom sju dagar.

Konsumentverket ger nu Avies fram tills 18 juni att besvara kritiken och redovisa en planering för åtgärder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar Avies

Mer i ämnet