Som vi berättat är Bolagsupplysningen ett företag med säte i Estland. I vad som inte kan betecknas som något annat än ett lurendrejeri så har företaget skickat ut blanketter med en påtagligt myndighetsmässig layout.
Företagare som vi pratat med trodde att de uppdaterade uppgifter för Bolagsverkets räkning. I själva verket hade de abonnerat på en tjänst av mycket tveksamt värde.
Uppåt 1.000 kuvert dagligen
Hans Bergander är chef för Postnords terminal i Östersund. På onsdagskvällen fick han flera samtal hem till sig, efter att vårt inslag visats. Man ville få hjälp att stoppa sitt kuvert innan det skickats till Estland.
– Jag gjorde vad jag kunde och ringde terminalen i Malmö, dit kuverten gick. Men det var hopplöst att få tag i ett bestämt kuvert, förklarar han.
I Malmö berättade man att det dagligen kommer mellan 500 och 1.000 svarskuvert till Bolagsupplysningen. 1.000 kuvert innebär 10 miljoner i intäkter för skojarna, eftersom varje påskriven blankett gäller ett abonnemang för 10.000 kronor.
”Kan inte stoppa”
– Vi har inte rätt att se på Bolagsupplysningen som något annat än en kund som betalat för den här distributionen. Vi kan inte bara stoppa leveransen, säger Bergander.
– Det som krävs är att en annan myndighet, som Tullen eller Polisen, beordrar oss att stoppa post för att förhindra ett brott.