Foto: TT / Vetlanda kommun

Avvikelserapporteringen viktig för verksamheten

Publicerad

Avvikelser inom vård och omsorg behöver inte alltid vara något negativt. Det menar man inom Vetlanda kommun, som jobbat med att avdramatisera anmälningarna.

– Det handlar inte om att hitta syndabockar, det handlar om att se det som gått fel och åtgärda det, säger Peter Sjöstrand, socialt ansvarig samordnare i kommunen.

Den senaste veckan har SVT Nyheter Jönköping rapporterat om att en omsorgstagare blivit bestulen på narkotikaklassad medicin i sitt hem och om att en funktionsnedsatt person sattes på toaletten och fick frukost samtidigt. Båda händelserna anmäldes som avvikelser i kommunens interna system. Den första har sedan också polisanmälts.

Svårt anmäla kollegor

På Vetlanda kommun ser man allvarligt på det som hänt men menar också att alla anmälningar är viktiga för verksamhetens utveckling. På fem år har antalet anmälningar ökat från åtta (2010) till 151 (2015).

– Vi ser att det har blivit en skillnad. Vi har lyckats avdramatisera rapporterandet; för det är klart att det är svårt att göra en avvikelserapport på en kollega man jobbat ihop med i 25 år, säger Peter Sjöstrand, som är socialt ansvarig samordnare på Vetlanda kommun.

Peter Sjöstrand menar att attityden mot att rapportera har förändrats och att det är positivt. Till stor del beror det på en ökad medvetenhet och engagemang för kvalitetsarbetet hos personal inom vård och omsorg.

Brister i IT-system medräknat

– De rapporterade avvikelserna har bland annat bestått av rapporterade brister i IT-system/larmsystem (hemtjänst och äldreboende), brister i bemötande av den enskilde individen, uteblivna omvårdnadsinsatser (främst inom hemtjänst) och annat, som inte är relaterat till den enskilde individen utan berör faktorer i vår organisation.

En majoritet av avvikelserna som relaterar till den enskilde individen är bedömda som måttliga eller mindre/ringa i allvarlighetsgrad, enligt Peter Sjöstrand. Under 2015 gjordes tre anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg.

Vågar vara mer öppna

– För några år sedan pratade man mycket om att anmäla, nu använder man rapportera och det gör att vi vågar vara mer öppna. Avvikelserna gör att vi kan åtgärda det som blir fel.

– Syftet är i grund och botten att se till att vården och omsorgen sker på ett rättssäkert sätt för individen som har ett beslut.

Också fackförbundet Kommunal är positiv till det ökade antalet avvikelserapporter och Cecilia Ljungqvist, ordförande för Kommunal Sydväst säger att de uppmanar sina medlemmar att anmäla fel och brister.

– Det är positivt att Vetlanda kommun har den inställningen. Det är ju så det blir bättre för både personal och brukare.

Ständig utbildning

I fallet med personen som fick sitta på toaletten och samtidigt äta frukost föreslås nu att personalen får utbildning i etik och bemötande.

– Men det är utbildningar som vi har hela tiden. Jag är ständigt ute och pratar värdegrund och bemötande. Det beror på att vi har nyrekryteringar, så det är ett arbete som aldrig tar slut, säger Peter Sjöstrand.

– Vi är noga med att informera och utbilda vår personal om att personal har skyldighet enligt lagstiftningen att rapportera avvikelser enligt lex Sarah.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.