Catarina Schmidt lektor vid Lärarhögskolan i Jönköping Foto: Linda Mathillas

”Byt inte pennan mot lärplattan”

Uppdaterad
Publicerad

Båda behövs i undervisningen för att lära barn läsa och skriva. Det menar Catarina Schmidt lektor vid Lärarhögskolan i Jönköping

I veckan besökte vi en etta på Stockaryds skola utanför Sävsjö där alla elever har egen lärplatta som hjälper dom att lära sig läsa och skriva. Här har man helt plockat bort pennan och suddgummit i svenskundervisningen.

Men Catarina Schmidt menar alltså att det är viktigt att träna med penna också.

– Det är inte farligt för elever att använda penna när de själva vill. Det handlar om att skriva för att uttrycka sig och det finns stöd för att använda såväl penna som tangentbord i skolans första läs- och skrivundervisning, säger hon.

Samtidigt visar studier att dom som använder en lärplatta och också hör bokstäverna lär sig snabbare och skriver mer och längre texter och då kan lärarna istället fokusera på läsförståelse.

– Vad handlar boken om, vad går den ut på. Det måste vi lägga ner mer tid på. Om då eleverna snabbare käcker den så kallade koden, sambandet mellan ljud och bokstav. Då kan ju lärare i skolan ägna mer tid åt att samtala med eleverna om texters innehåll så att de når förståelse. Det är ett av skolans viktigaste uppdrag, förklarar Catarina Schmidt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.