Därför kan stationen vid Munksjön stoppas

Uppdaterad
Publicerad

Efter planerna på en höghastighetsjärnväg genom landet har Jönköping drömt om en superstation söder om Munksjön. Men miljökrav och skenande kostnader kan ställa till det, rapporterar Jönköpings-Posten.

I flera år har Jönköping drömt om att få en av Europas största centralstationer när den nya höghastighetsjärnvägen blir verklighet.  

– När nya Götalandsbanan står klar kommer avstånden mellan regioner, städer och landsbygd att suddas ut, drömde Anders Lundberg konsult på SWECO i en intervju med SVT Nyheter Jönköping i slutet av 2015.

Höghastighetsbanan

Hittills har man varit överens om att stationen ska ligga vid Södra Munksjön. I augusti förra året anordnades en arkitekttävling där olika bidrag skickades in kring hur stationen skulle kunna se ut.

Kostnader kan skena

Men om Munksjön inte klarar av lagprövningar som krävs kan situationen snabbt ändras.

– Det skulle också kunna handla om att kostnaderna för det utpekade stationsläget skulle bli för höga, säger Andreas Hult, projektchef på Trafikverket, till Jönköpings-Posten.

Det skulle exempelvis bli billigare att dra rälsen söder om centrala Jönköping.

Övriga nackdelar som lyfts fram är att restiderna blir längre än på andra ställen och att bullret kan störa om stationen hamnar för nära centrum.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet