Under hashtagen #duavgör hoppas länsstyrelsen att kampanjen om sexköparnas ansvar sprids. Foto: Lovisa Burfitt för Länsstyrelserna

”Du avgör” lyfter sexköparnas egna ansvar

Publicerad

Idag inleds kampanjen Du Avgör, som ska uppmärksamma sexköpare om deras ansvar för sexhandeln.

– Det som är nytt med kampanjen är att vi lägger större individfokus nu, säger Madeleine Söderberg på Länsstyrelsen i Jönköping.

Budskapet är att efterfrågan skapar marknaden. Det gäller såväl människohandel, koppleri och prostitution.

Stöd för missbruk

Kampanjen sprids nu på sociala medier och genom hemsidan duavgör.se. Här finns också information om hur sexköpare och sexmissbrukare kan få stöd att bryta vad som kallas ett destruktivt sexuellt beteende.

– Det är en informationskampanj som är lite annorlunda, eftersom den också riktar sig till potentiella köpare, säger Madeleine Söderberg.

Kampanjen lanseras samma dag som EU:s dag mot trafficking och människohandel äger rum.

Uppmärksammas internationellt

Till bakgrund finns en undersökning från 2014 som visade att 7,5 procent av svenska män mellan 18 och 65 år någon gång köpt sexuella tjänster. Samma år hade 0,8 procent av männen köpt sexuella tjänster.

Sedan 1999 är det förbjudet att köpa en sexuell tjänster. En dom kan leda till fängelsestraff på upp till ett år, eller böter.

– Jag tror att sexköpslagen är ganska dåligt känd. Det handlar om att vi från myndigheters och samhällets sida har varit dåliga på att prata om det här. Sexköpslagen är otroligt viktig för att jobba mot prostitution och människohandel inte minst, säger Madeleine Söderberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.