Claes Björnsund, Jönköping, väljer att köra dubbfritt: – Jag har kört det i 25 år. Det är så mycket isfria gator och ingen snö den mesta tiden på vintern, säger han.

Godis till bilister som kör dubbfritt

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som Jönköpings kommun uppmuntrar bilister att köra med dubbfria vinterdäck menar flera trafiksäkerhetsexperter att det är säkrare med dubbdäck. – Om vi tittar på trafiksäkerheten är dubbat det bästa, säger Daniel Qvarnström på NTF i Jönköping.

Varje december sedan 2008 har Jönköpings kommun räknat vinterdäck på bilar som är parkerade i staden för att ta reda på hur stor andel som kör med odubbade respektive dubbade däck. I år får bilisterna som kör med odubbade däck en liten uppmuntran i form av ett flygblad och en liten påse godis.

– Vi gör detta eftersom dubbarna river upp partiklar från vägbanan. Och ju fler som kör odubbat desto bättre luft får vi här i city, säger Eva Göransson som är Agenda 21-samordnare på Jönköpings kommun.

Ger sämre luft

– Folk som redan har nedsatta luftvägar i form av astma och kol behöver ju söka sjukvård oftare när det blir dålig luft här i stan, säger Eva Göransson.

I Jönköpings kommuns senaste mätningar hade ungefär 40 procent av bilarna dubbfria vinterdäck. Men på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, är den regionala verksamhetschefen fast besluten om att dubbdäcken är säkrare för bilisten.

– Det säger alla trafiksäkerhetsexperter i hela Sverige, dubbat är bättre ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, säger Daniel Qvarnström som är verksamhetschef på NTF Jönköping.

Det är många som hävdar att dubbdäck är säkrare. Är det då rimligt att ni uppmuntrar att använda dubbfria däck?

– Vi uppmuntrar att använda dubbfria däck i city där hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre. Man får göra en avvägning hur mycket man kör i city och hur mycket man kör landsväg, säger Eva Göransson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.