Med en övertygande majoritet så klubbade Jönköpings kommunfullmäktige idag igenom beslutet. Men det är alltså inte säkert att det handlar om den flyglinje mellan Karlstad-Jönköping-Frankfurt som trafikerar flygplatsen idag. Linjen som subventionerats med hjälp av pengar från Handelskammaren, där regionen gått i borgen för 15 miljoner i förlustgaranti, har gått med mångmiljonförlust. Och nu är pengarna slut.
BMI, det flygbolag som driver Frankfurtlinjen, kräver nu mer ersättning för att upprätthålla flyglinjen.
Så frågan inför kommunfullmäktige var om kommunen nu är beredd att gå in med skattepengar för att finansiera upphandlingen av en ny linje. Regionen är nu inte med som finansiär eller borgensman. Avsikten är att upphandlingen av flyglinjen ska ske genom anbud.
Massiv kritik
Kritiken från Miljöpartiet och Vänsterpartiet har varit massiv. De menar att det är fel att finansiera en kommersiell varksamhet med skattepengar – att flygplatsen bör bära sina egna kostnader. KD avstod att rösta för att de ansåg att underlaget var för dåligt.
SD vacklade i sitt beslut men röstade till sist ja och menade då att det är viktigt med insyn i de avtal som skrivs.
Regionen inte med
– Karlstad samarbetar med regionen, till skillnad från Jönköping. Jag önskar att regionen här var villig att vara med, menade socialdemokratiske kommunalrådet Ilan de Basso. Han röstade för förslaget men menade samtidigt att det är viktigt att ha insyn i de kontrakt som skrivs.
Alliansen, förrutom KD, röstade för förslaget. Resultatet blev 60 röster för förslaget, nio emot och elva avstod.
Men även om ett beslut nu är fattat är det inte säkert att det blir någon upphandling. Det beror på intresse och hur mycket kommunen är beredd att betala för enligt centerns kommunalråd Ann-Marie Nilsson finns det en gräns. Var den går har dock inte inte preciserats. Men grundinställningen för alliansen är att Jönköping behöver en flygplats.