Kristina Högman trodde det räkte med 155 kronor, men det blev dyrare än så. Foto: SVT

Kristina skulle skicka paket till barn – fick en dyr räkning

Uppdaterad
Publicerad

Det kan bli både komplicerat och kostsamt att skicka paket adresserade till minderåriga. Det fick Kristina Högman erfara när hon skickade presenter till en väns barn. Problemen uppstod eftersom barnet saknade legitimation.

Kristina Högman som bor i Sävsjö kommun skickade ett paket med gåvor till sin väns barn. Kostnaden för att skicka paketet var 155 kronor, men på Postnords utlämningsställe i en annan kommun i länet kunde familjen inte hämta ut det eftersom flickan vars namn står på adresslappen saknar legitimation.

– Det är förstås bra att man måste visa legitimation och att det görs kontroller så att någon annan inte kan hämta ut ens paket, tycker Kristina Högman.

Kostade att ändra adressat

Men paketet var fast – så Kristina kontaktade Postnords kundtjänst. Där fick hon rådet att föräldrarna till barnet kunde beställa ett personbevis från Skatteverket så skulle familjen få ut paketet. Det var en hantering som skulle ta några dagar och eftersom Kristina skickat paketet som en gåva så ville hon inte lägga det besväret.

Postnord meddelade att de kunde ändra adressaten till någon av föräldrarna som har legitimation. Det var bara det att det skulle kosta 250 kronor att göra den ändringen, och det tyckte Kristina var dyrt.

– Jag undrar vad det är Postnord gör som kostar 250 kronor. Är det inte bara en person som behöver göra några knapptryckningar?

Begärde retur

Kristina begärde istället paketet i retur för att själv skicka om det adresserat till mamman.

– Men då har jag fått en faktura och ska betala 110 kronor för returen och ska jag då skicka om paketet för 155 kronor så blir ju det 265 kronor – alltså dyrare än att ändra adressaten som ju kostade 250 kronor.

Kunden skyldig att ta reda på vad som gäller

Postnords kundombudsman Lena Jansson beklagar det som hänt Kristina Högman och förstår hennes dilemma.

Fraktkostnaden för paketet blir nu drygt 400 kronor. Samtidigt säger Postnord att deras information om legitimation är tydlig och att den som skickar bör ta reda på vad som gäller. Företaget försvarar dessutom adressändringsavgiften på 250 kronor. 

– Den är i linje med vad andra ändringsavgifter kostar. Om man till exempel måste ändra namn på en flygbiljett, säger Lena Jansson, kundombudsman på Postnord, till SVT Nyheter Jönköping. 

Varnar andra

På frågan vad det är som kostar 250 kronor svarar hon att det är en manuell administrativ hantering som gör att Postnord måste ta ut en avgift.  

Kristina Högman förstår att hon gjort ett misstag men tänker att det nog är ganska många minderåriga som saknar legitimation, samtidigt som barn tycker att det är roligt att få paket med just sitt namn på adressen. Hon tycker att Postnord borde göra undantag från adressändringsavgiften när det gäller just barn.

Men avgiften kvarstår, fast efter att SVT Nyheter Jönköping uppmärksammat historien så har Postnord och Kristina Högman nått en överenskommelse som innebär att hon får viss kompensation. Och paketet får nu istället åka bil till slutdestinationen.

– Jag borde förstås ha skickat paketet direkt till föräldrarna men jag tänkte inte så långt. Och jag vill varna andra för att adressera paket till barn, skicka till föräldrarna istället, säger Kristina Högman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.