Foto: SVT/TT

Kritik mot kranskommuners avtal om snabbtågen

Uppdaterad
Publicerad

Jönköpings kommun vill ha hjälp av sina grannkommuner för att bygga de tusentals lägenheter man lovat inför bygget av höghastighetsjärnvägen. Men i Habo, Mullsjö och Vaggeryd är inte alla positiva till detta.

I Bränninge, i södra Habo, har nya bostäder redan börjat byggas. Sammanlagt rör det sig om 200 tomter och ännu fler bostäder kommer det bli.

Habo är den första kommunen som nu beslutat teckna avtal med Jönköpings kommun för att bygga nya bostäder eftersom Jönköping menar att kommunen gynnas när höghastighetsjärnvägen kommer.

I både Vaggeryd och Mullsjö är liknade avtal på gång.

Jönköping slöt överenskommelse

När Jönköping slöt en överenskommelse med Sverigeförhandlingen förband sig kommunen att bygga 10.000 nya lägenheter och investera 195 miljoner kronor mot att staden får en station för snabbtåg.

Nu har Jönköping utökat antalet till 14.000 bostäder och vill teckna avtal med kranskommunerna för att få hjälp med byggnadet.

Enligt avtalen ska de tre kommunerna bygga sammanlagt 4000 nya bostäder och även ge totalt 15 miljoner kronor i ränte- o amorteringsfria lån till Jönköping.

Thomas Werthén (M), vice ordförande i Habos kommunstyrelse, uppger att de kommer bygga både villor och flerbostadshus.

– Vi har redan de bästa kommunikationerna med Jönköping i hela länet och de högsta pendlingstalen. Det gör att vi har bra förutsättningar, säger han.

Kritiker i Mullsjö

Mullsjö kommer också gynnas av en höghastighetsjärnväg, enligt Jönköpings kommun. Även där är den politiska ledningen positiv till avtalet, men det finns kritiker.

– Vi har inte ens kommunikationer i dag att komma ner till Jönköping. Vi är jätteglada att en väg är på gång efter jättemånga års diskussioner, säger Stefan Lindkvist, från Mullsjö framtid som sitter i kommunfullmäktige.

Men kan inte Mullsjöbor använda järnvägen till Jönköping?

– Absolut, men det stannar knappt några tåg. Det går busskommunikationer, men järnväg åker vi ju inte, menar han trots att det avgår i princip ett tåg i timmen.

Lindkvist tvivlar även på att höghastighetsbanan kommer byggas överhuvudtaget.

– Jag tror inte det kommer byggas en ny järnväg i den omfattningen vi pratar om, säger han.

Åsikterna går isär

Och även bland Haboborna går åsikterna isär om deras kommun kommer gynnas av en framtida högastighetsjärnväg och om det finns behov av 1500 nya bostäder.

– Nej, det tror jag inte på. Jag tror inte vi kan växa så mycket, säger Barbro Axelsson.

Anna Miller menar däremot att avtalet kan vara positivt för Habo.

– Jag tror det är många som vill flytta hit och det kan underlätta om man kan jobba i Göteborg eller Stockholm, säger hon.

Habo klarar utbyggnad

Och enligt Thomas Werthén (M) kommer inte bostadsbyggarplanerna påverkas om höghastighetsjärnvägen inte skulle bli av eftersom Habo redan i dag har en relativt stor befolkningsökning.

– Vi klarar den utbyggnaden ändå, vare sig det blir en högastighetsbana eller ej, säger han. 

Men Mullsjö har inte alls lika omfattande inflyttning som Habo och där finns en oro över avtalet om bostadsbyggande.

– För 25 år sedan skulle vi riva 40 lägenheter i Mullsjö. Man får vara lite relevant i diskussionerna, säger Stefan Lindkvist (MF).

Men vad tänker du om Mullsjö skulle betala 3 miljoner kronor i förskott till Jönköping?

– Det kommer jag rösta nej till. Mullsjö kommun har inte de pengarna utan vi har fullt upp med att finansiera exempelvis skolor, säger han.     

Fakta: Så mycket ska kommunerna bygga och betala till Jönköping

Habo: 1500 bostäder och 5 miljoner kronor i lån.

Mullsjö: 1000 bostäder och 3 miljoner kronor i lån.

Vaggeryd: 1500 bostäder och 7 miljoner kronor i lån.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.