Foto: SVT

Milslång räls undermålig i länet

Uppdaterad
Publicerad

Flera mil järnväg genom Jönköpings län består av undermålig räls som kan spricka. Den farliga rälsen borde ha bytts ut för 20 år sedan men ligger fortfarande kvar.

Rälsen tillverkades mellan 1979 och 1982 av SSAB i Domnarvet, men något gick fel vid tillverkningen och nu har det visat sig att det kan uppstå sprickor i den med risk att den faller sönder när tågen kör över den.

Hur nära är en urspårning på sådan här typ av räls?

– Den är inte alls nära. Vi har kontroll på anläggningen och vi besiktigar anläggningen och de komponenter som vi hittar sprickor i de åtgärdar vi innan det blir ett problem, säger Morgan Rehn, stf chef Järnvägssystem Trafikverket.

Farlig räls i länet

En tågolycka i Boden 2013 berodde på just sådan sprucken räls. Flera mil av stambanan genom Jönköpings län och på sträckan mellan Nässjö och Falköping är den här typen av farlig räls.

Nu föreslår en expertgrupp inom Trafikverket att om inte rälsen byts ut måste hastigheten på järnvägen på sträckorna sänkas, ett beslut som tas av Trafikverket tidigast i september.

Spräcker tidtabellen

För Länstrafiken i Jönköpings län skulle en sänkning av hastigheten mellan Jönköping och Nässjö innebära att dagens tidtabell raseras och många avgångar skulle behöva ställas in.

– Det ställer ju till väldiga problem för oss framför allt på sträckan mellan Nässjö och Jönköping för där kör vi oerhört mycket tåg, säger Per-Olow Bard, Länstrafiken Jönköping.

– Vi har flera åtgärder som vi kan sätta in och vi byter ut räls om vi kan. Men i den mån vi inte kan åtgärda problemet av något skäl, då kanske det finns skäl att sänka hastigheterna någonstans. Men det är för tidigt att säga nu, säger Morgan Rehn, stf chef Järnvägssystem Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.