Nässjö vårdcentral har över 13.000 listade patienter. Under en vecka bokar uppemot 900 sin tid på telefon. Endast tio besök per vecka är bokade via webben. Men Göran Runesson är övertygad om att intresset kommer att öka i framtiden.
– Jag tror att det kommer i takt med att våra tjänster blir bättre och bättre.
Genom att logga in på 1177 och ett bank-id går patienten själv in och ser vilka lediga tider som finns. Det går att boka i princip allt från akuttider till arbetsterapeut eller sjukgymnast och man kan även boka om och boka av sina besök.
I entrén på Nässjö vårdcentral träffar vi Johnny Klasson. Han känner inte till att man numera kan boka tider på nätet men gillar idén.
– Det låter smidigt. Då slipper man ju sitta i telefonkö, säger han.
För- och nackdelar
I Jönköpings län är det just nu bara Norrahammar och Nässjö som använder webbtidbokning. Flera andra vårdcentraler är i startgroparna, men enligt Regionen kommer det att dröja innan möjligheten finns i hela länet.
– Innan alla är igång i någon utsträckning behöver vi nog hela 2017, säger Magnus Mattsson- Mårn, primärvårdsöverläkare på Region Jönköpings län.
Fast på många webbsidor ser det ändå ut som att patienterna själva kan boka en tid och enligt Regionen beror det på att systemet nu är under utveckling.
– Det är så många detaljer och anpassningar av IT-systemet som behövs innan vi är igång på varje vårdcentral. Det är tyvärr en systemkonsekvens att det inte fungerar, säger Magnus Mattsson- Mårn.
Nu i dagarna höll Nässjö vårdcentral en föreläsning för andra inom Regionen om vilka fördelar och nackdelar systemet har. Bland de anställda finns en oro för att patienterna alltför lätt släpps in i bokningssystemen.
– Vi är väl lite rädda för att vi inte räcker till och hur ska vi göra då, säger Göran Runesson, verksamhetschef i Nässjö.
Det problemet har man inte sett hittills och patienter som själv bokat sina tider på nätet har sökt hos rätt vårdgivare.
Datorlös
Marianne Lindholm sitter och väntar på att få gå in till läkaren. Hon säger att hon bokat sin tid på telefon, men hon är positiv till webbokningen.
– Det är nog en fördel, men det är väl bara det att många inte har en dator så då blir det ju inte så lätt, säger hon.
Hur ser du på risken att det här systemet gynnar personer som är tekniskt kunniga?
– Det skulle kunna vara en kritik mot systemet. Men då måste vårdcentralen ta ansvar för att hitta andra system för de som inte har datorer eller klarar av att själva boka sin tid.