När miljöpartister i Jönköping föreslog en ny stad i skogen mellan Barnarp och Tenhult med station till höghastighetsbanan ansågs idén lite knasig. Men den stämmer ganska väl in på tankegångarna hos regeringens utredare, Johan Edstav, som har i uppdrag att hitta platser för nya tätorter.
– Det känns ju oerhört roligt och tillfredsställande, säger Margareta Sylvan, Miljöpartiet Jönköping.
Hon får medhåll.
– Om det skulle bli en Götalandsbana och en Europabana, det är här uppe på höjderna som delningspunkten ligger, enligt Trafikverket, säger Christopher Stock, Miljöpartiet.
Han menar att det är naturligt att en ny stad ligger vid det som kan bli kanske Sveriges främsta framtida
knutpunkt.
Nya stadsdelar och nya tätorter
Det krävs nu nya stadsdelar – och kanske till och med nya svenska städer, konstaterar regeringens utredare, som ska komma med förslag i juni. Innan dess vill han inte peka ut specifika orter. Men förutsättningarna han nämner för en ideal plats stämmer ganska väl in på platsen som hans partikollegor i Jönköping föreslår:
– Om man ska se en helt ny tätort som byggs, så gäller det att få en bra lokalisering när det gäller tillgång till mark som inte har stora naturvärden eller är väldigt användbar åkermark, säger regeringens utredare Johan Edstav.
Hans idéer bottnar i samma tankegång som förslaget från miljöpartisterna i Jönköping om en ny tätort i skogen mellan Barnarp och Tenhult.
– Upprinnelsen till det här var ju att vi velat värna jordbruksmarken och det verkar ju som om regeringen är inne på samma linje, säger Margareta Sylvan i miljöpartiet Jönköping.
Närhet till tågtrafik krävs
En annan förutsättning, menar utredaren Johan Edstav, är bra spårbunden logistik – alltså tågtrafik.
– Det ska finnas förutsättningar för en bra logistik, en hållbar logistik och då pratar vi oftast om spår och att det finns station, eller att det finns möjlighet att bygga en station, säger Johan Edstav, som menar att kommuner bör fundera på om det är givet att dessa nya stationer ska vara i nuvarande centrum. Om några decennier kan centrum ha flyttats.
Spårtrafik och station en förutsättning för nya städer – samtidigt är regeringsutredaren är försiktig att uttala sig om orter som kan beröras av höghastighetsbanan, eftersom dessa orter hanteras separat.
– Folk skrattar åt det här att bygga ute i skogen, men varför inte? Jordbruksmark är en naturresurs som är ganska begränsad och jag kan tänka mig att det kommer att bli ännu viktigare framöver. Så skogsmark är det inget problem med. Vi har många träd i Sverige, eller hur?
Den 30 juni ska Johan Edstav presentera sin utredning där han ska föreslå lämpliga platser för både nya stadsdelar och nya städer.