Christopher Stock och Margareta Sylvan (MP) vill att en stad byggs mitt i skogen. Foto: SVT

Ny stad mitt i skogen mellan Barnarp och Tenhult?

Uppdaterad
Publicerad

Sverige behöver nya stadsdelar och till och med nya städer för att klara bostadsbristen och nya tätorter kan med fördel byggas i skogsområden. Det menar regeringens utredare och hans resonemang väcker nytt liv i Miljöpartiets idéer om ett nytt centrum för Jönköping – mitt i nuvarande skogen.

När miljöpartister i Jönköping föreslog en ny stad i skogen mellan Barnarp och Tenhult med station till höghastighetsbanan ansågs idén lite knasig. Men den stämmer ganska väl in på tankegångarna hos regeringens utredare, Johan Edstav, som har i uppdrag att hitta platser för nya tätorter.

– Det känns ju oerhört roligt och tillfredsställande, säger Margareta Sylvan, Miljöpartiet Jönköping.

Margareta Sylvan (MP). Foto: SVT

Hon får medhåll.

– Om det skulle bli en Götalandsbana och en Europabana, det är här uppe på höjderna som delningspunkten ligger, enligt Trafikverket, säger Christopher Stock, Miljöpartiet.

Han menar att det är naturligt att en ny stad ligger vid det som kan bli kanske Sveriges främsta framtida

Christopher Stock (MP). Foto: SVT

knutpunkt.

Nya stadsdelar och nya tätorter

Det krävs nu nya stadsdelar – och kanske till och med nya svenska städer, konstaterar regeringens utredare, som ska komma med förslag i juni. Innan dess vill han inte peka ut specifika orter. Men förutsättningarna han nämner för en ideal plats stämmer ganska väl in på platsen som hans partikollegor i Jönköping föreslår:

– Om man ska se en helt ny tätort som byggs, så gäller det att få en bra lokalisering när det gäller tillgång till mark som inte har stora naturvärden eller är väldigt användbar åkermark, säger regeringens utredare Johan Edstav.

Här mellan Barnarp och Tenuhlt vill miljöpartiet lägga den nya staden. Foto: SVT

Hans idéer bottnar i samma tankegång som förslaget från miljöpartisterna i Jönköping om en ny tätort i skogen mellan Barnarp och Tenhult.

– Upprinnelsen till det här var ju att vi velat värna jordbruksmarken och det verkar ju som om regeringen är inne på samma linje, säger Margareta Sylvan i miljöpartiet Jönköping.

Närhet till tågtrafik krävs

En annan förutsättning, menar utredaren Johan Edstav, är bra spårbunden logistik – alltså tågtrafik.

– Det ska finnas förutsättningar för en bra logistik, en hållbar logistik och då pratar vi oftast om spår och att det finns station, eller att det finns möjlighet att bygga en station, säger Johan Edstav, som menar att kommuner bör fundera på om det är givet att dessa nya stationer ska vara i nuvarande centrum. Om några decennier kan centrum ha flyttats.

Spårtrafik och station en förutsättning för nya städer – samtidigt är regeringsutredaren är försiktig att uttala sig om orter som kan beröras av höghastighetsbanan, eftersom dessa orter hanteras separat.

– Folk skrattar åt det här att bygga ute i skogen, men varför inte? Jordbruksmark är en naturresurs som är ganska begränsad och jag kan tänka mig att det kommer att bli ännu viktigare framöver. Så skogsmark är det inget problem med. Vi har många träd i Sverige, eller hur?

Den 30 juni ska Johan Edstav presentera sin utredning där han ska föreslå lämpliga platser för både nya stadsdelar och nya städer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.